کد خبر : 31158

«شازند و شیراز» رکورد شکستند

پتروتحلیل- تقاضای ۱۳ هزارتنی مونو اتیلن گلایکول شازند در غیاب عرضه های مارون امروز در رینگ محصولات شیمیایی رکورد شکست.

به گزارش «پتروتحلیل» امروز تقاضای بالای مونواتیلن گلایکول شازند و رقابت قیمتی جوش شیرین شیراز رکوردار بازار محصولات شیمیایی بودند.

البته منواتیلن گلایکول شازند و مارون هفته گذشته هم عرضه نشدند و در این هفته هم تنها ۳۳۰ تن مونواتیلن گلایکول شازند بر تابلوی بورس آمد که تقاضایی ۱۳ هزارتنی رقم زد.

برخی از آگاهان بازار می گویند: صادرات محموله ای از مونواتیلن گلایکول به ترکیه دلیلی بوده که حجم عرضه ها را در بازار داخل کاهش داده است. از سوی دیگر فرسا شیمی نیز عرضه ای ندارد، گفته می شود کاهش حجم خوراک فرسا شیمی از سوی پتروشیمی جم، دلیل کاهش حجم تولید در این مجتمع است.

با این حال امروز مونواتیلن گلایکول شازند صدرنشین معاملات محصولات شیمیایی شد. بعد از این کالا جوش شیرین نیز رکوردار رقابت قیمتی شد، به طوری که عرضه ۵۰۰ تنی آن ز ۱۹۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا یک هزار و ۱۹۵ تومان بود و معامله گران رقم یک هزار و ۵۵۶ تومان را برای خرید آن ثبت کردند. این موضوع سبب شد تا در بازار داخل نیز جوش شیرین شیراز که تا روز قبل در محدوده ۱۶۷۰ تومان پیشنهاد می شد، امروز با رقم ۱۷۹۰ تومان در هر کیلو توسط معامله گران پیشنهاد شود.

میثم باقریمدرس دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک مسکن در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: کاهش حجم جوش شیرین چینی در بازار داخل یکی از عواملی است که خریداران برای معامله جوش شیرین شیراز امروز رقابت بیشتری انجام دادند.

از سوی دیگر برخی از آگاهان بازار نیز می گویند: برخی از سودجویان در بازار داخل اقدام به فروش جوش شیرین چینی تاریخ گذشته با تعویض بسته بندی محموله ها کرده اند و به همین دلیل مصرف کنندگان در خصوص تهیه جوش شیرین در بازار داخل نگرانی های زیادی دارند.

با این حال امروز خریداران برای تهیه جوش شیرین پتروشیمی شیراز ۳۰ درصد رقابت کردند که رقم قابل توجهی در بازار محصولات شیمیایی است.

در همین حال امروز محصولاتی که تا هفته های گذشته مورد توجه خریداران قرار داشت، با بی توجهی آن روبه رو شد. مثلا استایرن مونومر پارس بالاخره رنگ آرامش را دید و تقاضایی معادل عرضه داشت. پتروشیمی تبریز هم توانست ۸۱۶ تن استایرن مونومر خریداری کند که با احتساب خریدهای دو هفته گذشته رقم خرید استایرن مونومر توسط پتروشیمی شیراز ۲ هزار و ۳۱۶ تن خواهد شد که به نظر کارشناسان دیگر بهانه های این پتروشیمی در خصوص کمبود استایرن مونومر قابل قبول نیست.

البته امروز دی اتانول آمین پتروشیمی شازند با سقف قیمت معامله شد. به گفته باقری، حجم کم عرضه این کالا از دلایل رقابت کارگزاران برای خرید آن است. عرضه ۱۷۶ تنی دی اتانول آمین امروز ۱۲۸۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۵۵ تومان بود.

در همین حال بازار اسیداستیک، اوره، LAB و اورتوزایلین آرام بود، اما معامله گران برای خرید زایلین مخلوط به میزان ۳۰ تا ۴۰ تومان رقابت کردند.

ارسال نظر