کد خبر : 29673

کوتاه از پتروشیمی‌های بورسی؛ تشریح امیرکبیر

amirkabir2

پتروتحلیل- با انتشار صورت‌های مالی پتروشیمی امیرکبیر، وضعیت «شکبیر» تشریح شد.

دادگاه تجدیدنظر امیرکبیر

به گزارش خبرنگار «پتروتحلیل»، پتروشیمی امیرکبیر امروز صورت‌های مالی خود را تشریح کرد که براساس آن اعلام شد‌ پیرو ‌دعوی‌ حقوقی ‌مطرح‌ شده‌ از طرف شرکت ملی صنایع پتروشیمی، طبق دادنامه‌ صادره از شعبه‌۱۰۷‌مجتمع قضایی عدالت تهران (۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۱) شرکت محکوم به پرداخت یک هزار و ۱۲ میلیارد ریال بابت سود مبالغ اضافه واریزی مورد ادعای شرکت مذکور شده که رای دادگاه مورد اعتراض قرارگرفته و تا تاریخ این گزارش، رای دادگاه تجدیدنظر صادر نشده و ازاین‌بابت‌ذخیره‌ای درحساب‍‌ها منظور نشده است. همچنین در سرفصل پیش‌پرداخت‌های جاری و سرمایه‌ای شامل مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال پیش‌پرداخت خریدهای خارجی با وجود اتمام مهلت قرارداد و دریافت برخی کالاهای مربوطه تسویه نشده است.

در بخش دیگری از گزارش حسابرس تاکید شده فروش برخی از محصول‌های شرکت با زیانی معادل ۳۶۶ر۱ میلیاردریال (شامل ۱۹۱ میلیاردریال؛ بابت فروش پروپیلن، ۵۴۶ میلیاردریال؛ بنزین پیرولیز، ۳۹۹ میلیاردریال؛ هیدرو‍ژن و ۳۹۹ میلیارد ریال؛ بوتادین) انجام شده است. همچنین به دلیل کمبود خوراک، بخشی از ظرفیت تولیدی شرکت بلااستفاده بوده که هزینه‌های جذب‌نشده ناشی از آن بیش از ۷۹ میلیارد ریال است.

بازرس قانونی پتروشیمی امیرکبیر در مفاد ماده ۴۵ اساسنامه شرکت درخصوص انتخاب مدیر عامل اعلام کرد: حداکثر ظرف یکماه از تاریخ بلاتصدی شدن سمت مدیر عاملی شرکت رعایت نشده است. توضیح اینکه شرکت از مهرماه ۱۳۹۳ به دلیل عدم انتخاب مدیرعامل توسط سرپرست اداره می‌شود. حسابرس همچنین تاکید می‌کند پیگیری‌های شرکت جهت انجام تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی ۲۵ تیرماه ۱۳۹۳ صاحبان سهام علاوه بر موارد مندرج در بندهای ۴ و ۵ این گزارش، در مورد فروش دفتر تهران نیز به نتیجه نهایی نرسیده است.

در مهمترین بند مورد گزارش پتروشیمی امیرکبیر اعلام شده، در سال مالی مورد گزارش برخلاف بند «یک» ابلاغیه (شماره ۴۲۷۵۸/۹۰/م مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۰ )ستاد هدفمندی یارانه‌ها و نامه شماره ۵۰۳۷۹/۱۰۷-۱ص‌پ مورخ ۱۴/۶/۱۳۹۱ بازرسی صنعت پتروشیمی مبنی‌بر عرضه همه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، ۴۶۳ میلیارد ریال از محصول‌ها (شامل ۳۹۲ میلیارد ریال Off1 و ۷۱ میلیارد ریال پلی‌اتیلن سبک) به صورت مستقیم و خارج از بورس به فروش رسیده است. توضیح‌اینکه شرکت ۲۸ فروردین‌ماه سال ۹۲ به علت فروش خارج از بورس، توسط شعبه تعزیرات حکومتی تهران به قطع سهمیه خوراک به مدت ۳ ماه محکوم شد که در حال حاضر در مرحله تجدیدنظر است. همچنین براساس اعلام پتروشیمی امیرکبیر، سود سهام سال مالی ۹۳ «شکبیر» نیز از تاریخ یک شهریورماه تا ۲۵ اسفندماه پرداخت می‌شود.

همچنین براساس گزارش فعالیت پتروشیمی امیرکبیر در سال ۹۳ میزان تولید این مجتمع یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به سال پیش ۲ درصد افزایش داشته است. دریافت خوراک در سال ۱۳۹۳ به میزان یک میلیون و یک هزار و ۸۴۲ تن بوده که نسبت به سال ۱۳۹۲ به میزان ۲ درصد افزایش داشته است. همچنین مقدار فروش محصول‌های شرکت در سال ۹۳ به ۸۰۴ هزار و ۵۰۵ تن رسید که در مقایسه با سال پیش از نظر مقداری ۷ درصد و از نظر ریالی ۱۳٫۸ درصد افزایش داشته است. از نظر مالی، شرکت در سال ۱۳۹۳ به میزان ۳ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۲۸ میلیون ریال سود داشته که این میزان نسبت به سال قبل ۲۵۲ درصد افزایش داشته است. سود واقعی هر سهم یک‌هزار ریال و سود نقدی هر سهم ۶۰۹ ریال اعلام شد. در این میان تعهدات سرمایه‌ای مربوط به کارهای اضافی واحد LD به مبلغ ۱۰۹ میلیارد و ۲۱۷ میلیون ریال است. همچنین براساس برآورد پیش‌بینی امیرکبیر در سال ۹۴ نیز ۷۷۹ هزار و ۹۵۴ تن انواع محصول به ارزش ۱۹ هزار و ۳۸۶ میلیارد و ۱۶۹ میلیارد ریال به فروش می‌رسد. براساس بودجه سال ۹۴ تولید یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۷۷ محصول مدنظر «شکبیر» است که ۶۰۷هزار و ۵۴ تن آن فروش داخلی و ۱۷۲ هزار و ۹۰۰ تن آن صادراتی است. در همین حال پتروشیمی امیرکبیر در اطلاعیه جداگانه دیگری اعلام کرد: جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۲۹تیرماه درهمایش های بین المللی نیایش برگزار می‌شود.

دلایل تغییر در زاگرس

در اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای سه ماهه پتروشیمی زاگرس با سرمایه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال درباره دلایل تغییرهای واقعی دوره منتهی به ۳۱ تیرماه سال ۹۴ (حسابرسی نشده) عنوان شده، در محاسبه قیمت تمام‌شده به دلیل مشخص نشدن نرخ قطعی گاز خوراک وسوخت، صورتحساب‌های ارسالی شرکت پتروشیمی مبین ملاک محاسبه‌ها قرار گرفته وهمچنین نرخ گازاکسیژن ویوتیلیتی مصرفی طبق پیش‌بینی انجام شده برای سال ۱۳۹۴ بوده که با نرخ بانک مرکزی تسعیر شده است. ضمنا فروش صادراتی شرکت برمبنای نرخ‌های جهانی متانول بوده که با نرخ بازار آزاد تبدیل به ریال شده و نسبت به پیش‌بینی ، در ۳ماهه اول سال نرخ‌های جهانی متانول افزایش داشته است. سایر درآمدها وهزینه‌های عملیاتی به مبلغ ۱۵۱میلیارد ریال ناشی از زیان حاصل از تسعیر مطالبات ارزی از مشتریان وغیره است. هزینه‌های مالی عمدتا مربوط به هزینه‌های بانکی ناشی از نقل وانتقالات ارز طی دوره ۳ ماهه است. سود هر سهم پس از کسر مالیات با سرمایه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی یک هزار و ۸۳ ریال شد.

اطلاعیه خارک

در اطلاعیه دیگری پتروشیمی خارک اعلام کرد: وجوه حاصل از فروش حق تقدم های استفاده نشده سهامداران این شرکت به حساب‌های بانکی آنان واریز شده است. چنانچه سهامداران تاکنون وجه مذکور را دریافت نکرده‌اند ضروری است شماره حساب بانک ملت و یا شماره حساب شبا سایر بانک‌های خود را به انضمام کپی کارت ملی (برای سهامداران حقیقی) و درخواست کتبی به همراه اعلام شماره حساب (برای سهامداران حقوقی) به امور سهام شرکت ارسال کنند.

مجمع فناوران

در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام پتروشیمی فناوران علاوه بر تصویب صورت‌های مالی ۹۳، سود نقدی هر سهم سال مالی ۱۳۹۳ مبلغ ۴ هزار و ۵۰۰ ریال شد. پاداش هیات‌مدیره نیز به مبلغ ۵ میلیارد ریال بصورت ناخالص و حق حضور اعضای غیرموظف هیات‌مدیره ماهیانه مبلغ ۱۰ میلیون ریال تعیین شد. همچنین سازمان حسابرسی به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت در سال مالی۱۳۹۴ انتخاب شدند.

سرمایه‌گذاری نفت دوباره در مجمع!

همچنین امروز نفت بهران در آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال ۹۳ اعلام کرد: جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۰ روز سه شنبه ۳۰ تیرماه در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود. سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز که مجمع نوبت اول آن در ۱۴ تیرماه به حد نصاب نرسید، اعلام کرد: جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۰ روز چهار شنبه ۳۱ تیرماه درباشگاه شماره یک شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود.

در همین حال کربن ایران اعلام کرد: سهامداران برای دریافت سودسهام عملکرد سال مالی ۹۳ باید با همراه داشتن کارت ملی به آدرس شرکت از تاریخ یک مهرماه تا ۱۷ بهمن ماه مراجعه کنند.

براساس اعلام گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در تصمیم مجمع عمومی فوق العاده ۳۰ دیم‌ماه سال ۹۳ افزایش سرمایه شرکت از ۱۵ هزار میلیارد ریال۳۰ هزار میلیارد ریال ( از محل مطالبات و آورده نقدی؛ ۱۵ هزار میلیارد ریال) در ۱۴ تیرماه سال‌جاری در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

ارسال نظر