کد خبر : 23389

نگاهی به قیمت گذاری پی وی سی / «میاندوآب» به بازار می پیوندد

images (12)

پتروتحلیل- عرضه پی وی سی ها روز گذشته در بورس در محدوده ۳ هزارتن نسبت به هفته قبل افزایش یافته بود و همین موضوع سبب شد تا پس از معاملات بورس نرخ گریدهای متفاوت پی وی سی به جز گرید ۵۷ پتروشیمی آبادان که همچنان با کمبود عرضه و ضعف بارگیری روبه رو است، با ۴۰ تومان کاهش در هر کیلو روبه رو شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، با این حال برخی از کارشناسان بازار پی وی سی احتمال می دهند، با توجه به روند افزایشی قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی، نرخ جدید این کالا در هفته آینده با رشدی معادل ۳۰ تا ۵۰ تومان در هر کیلو روبه رو شود.

در حال حاضر قیمت پی وی سی در منطقه خلیج فارس ۸۰۰ تا ۸۳۰ دلار در هر تن توسط نشریه آیسیس اعلام شده که روندی صعودی نسبت به قبل داشته است.

از این رو احتمال می رود بازار پی وی سی با اندکی تعدیل با توجه به افزایش عرضه ها در محدوده قیمتی فعلی بماند. البته روز گذشته پتروشیمی اروند که در هفته های گذشته اقدام به کاهش ۶۰ تومانی نرخ پایه جامبو نسبت به پالت می کرد، در این هفته جامبوی خود را به صورت نقدی و بدون کاهش قیمت عرضه کرد.

البته با توجه به کاهش عرضه ها در هفته های اخیر، همچنان خرید پی وی سی در روز گذشته مورد توجه بازاریان بود و خرید این کالا با رقابت انجام شد، با این حال برخی از معامله گران می گویند: همچنان پیشنهادات فروش خارج از بورس با قیمت میانگین و اندکی تخفیف در بازار آزاد وجود دارد.

با این حال همچنان کارشناسان بازار پی وی سی در خصوص قیمت گذاری گریدهای متفاوت پی وی سی موضوعی را مطرح می کنند که در این حوزه هیچ گاه به صورت جدی مدنظر قرار گرفته نشده و آن متفاوت بودن کیفیت محصولات تولیدکننده ها است.

جواد ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی در گفت و گو با خبرنگار «پتروتحلیل» در این باره گفت: در حال حاضر قیمت تمامی گریدهای پی وی سی در یک محدوده قرار دارد، حال آنکه این کالاها از نظر کیفیت متفاوت هستند، اما همیشه روش قیمت گذاری برای تمامی آنها یکسان است.

وی در ادامه افزود: در کشورهای دیگر مانند کره، تولیدات شرکت های مختلف براساس کیفیت قیمت گذاری می شوند و بعضا مشاهده می شود که برای یک کالا تنوع قیمتی زیادی وجود دارد و فروش های آنها نیز در حد قابل توجهی است، اما متاسفانه در ایران به این مسایل به صورت جدی نگاه نمی شود.

این کارشناس بازار پی وی سی خاطر نشان کرد: مثلا در روزهای اخیر پیشنهاد خرید پی وی سی امولسیون از کره به صورت استوک که در صنعت چرم کاربرد دارد، برای تاجران ایرانی در محدوده ۱۱۵۰ تا ۱۲۷۰ دلار در هر تن بوده است و این موضوع نشان می دهد که قیمت در این کشورها علاوه بر تنوع براساس تولیدات، در یک بازه تعریف می شود، حال آنکه در قیمت های تعیین شده در ایران این موارد هیچ گاه رعایت نمی شود.

وی تاکید می کنند: به نظر می رسد با توجه به کیفیت متفاوت پی وی سی باید قیمت گذاری این کالاها تغییر کند؛ مثلا نرخ پی وی سی پتروشیمی غدیر باید ۳ تا ۴ درصد بالاتر از قیمت بندرامام، ۵ درصد بالاتر از نرخ اروند و ۱۰ درصد بالاتر از قیمت آبادان در نظر گرفته شود.

به گفته ایرانی، علاوه بر قیمت گذاری گریدهای متفاوت که نیاز به اصلاح دارد، همکاری و هماهنگی تولیدکننده های پی وی سی برای تولید گریدهای متفاوت در ماههای مختلف سال الزامی است، اما متاسفانه عدم همکاری و هماهنگی تولیدکننده های پی وی سی در حال حاضر سبب شده تا تولید برخی از محصولات مانند گرید ۵۷ پتروشیمی غدیر که با بهترین برند کره ای برابری می کند، متوقف باشد و یا اینکه این تولیدکننده ها همواره از کمبود خوراک نگران باشند، حال آنکه پتروشیمی های تولیدکننده پی وی سی در جنوب کشور با خط لوله به همدیگر اتصال دارند و می توانند با همکاری و هماهنگی های قبلی، نگرانی ای در خصوص خوراک نداشته باشند.

اما همین موضوع خوراک سبب شده تا پتروشیمی غدیر در خصوص اورهال آینده خود نگرانی داشته باشد و با وجود برنامه ریزی برای اورهال خط VCM و پر بودن مخازن از پی وی سی،همچنان برای انجام اورهال در تردید باشد.

با این حال اکثر کارشناسان بازار پی وی سی معتقدند با آغاز تولید پی وی سی در پتروشیمی میاندوآب تا ۶ ماه آینده، نیاز غرب کشور به پی وی سی از طریق این پتروشیمی مرتفع شده و همچنین با توجه به کاهش هزینه حمل نیز صادرات به عراق از این مسیر انجام شود و از این رو بازار این کالا با تعادل بیشتری در آینده روبه رو خواهد شد.

آمار معاملات پی وی سی در روز سه شنبه ۷ مهر

آمار معاملات روز سه شنبه 7 مهر 1394_Page_1

ارسال نظر