کد خبر : 22411

آیا نفت به پالایشگاه بندرعباس گران فروخته می شود؟

bandarabas

پتروتحلیل- ۱-گزارش سه ماهه پالایشگاه بندر عباس از بخشهای مختلفی قابل بررسی است آنچه بیش از هر چیز لازم است برآن تاکید شود آنست که به دلیل سیاستهای وزارت نفت در قبال واحدهای خصوصی شده به ویژه در بخش نفت و پتروشیمی عملا سرمایه گذاری در این دو رشته با ریسک بسیار سنگینی مواجه شده است حاشیه سود خالص ۱٫۲۵درصدی پالایشگاه بندر عباس براساس گزارش سه ماهه بیش از پیش ضرورت پرهیز از سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی را در صورت پذیرش صحت این صورتهای مالی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایران ایجاب می کند.

۲-در صورتهای مالی سه ماهه نخست پالایشگاه بندرعباس خاطر نشان شده است که در سه ماهه نفت سنگین به قیمت هر بشکه ۵۴٫۹۴دلار و میعانات به قیمت هر بشکه ۵۶٫۷۵دلار به پالایشگاه فروخته شده است و ۹۲٫۵درصد خوراک سال جاری بندر عباس نفت سنگین است.

۳-به سنت هر سال وزارت نفت و پالایشگاه بندرعباس جدول تشریحی بابت فروش نفت خام ارایه نکرده اند لذا مشخص نیست در چه روزی,چه میزان نفت و به چه قیمت و کیفیتی به پالایشگاه تحویل داده شده است تنها در این گزارش ذکر شده است در طول سه ماهه ۲۵٫۵۹۸میلیون بشکه نفت خام و ۲٫۹۱۲میلیون بشکه میعانات به پالایشگاه تحویل شده و در این مدت ۲۴٫۸۹۹میلیون بشکه نفت خام و ۲٫۱۴۷میلیون بشکه میعانات توسط پالایشگاه مصرف شده است.

۴-همانند نفت خام در مورد فرآورده های خریداری شده از پالایشگاه نیز جدول روز تحویل,نرخ تحویل,کمیت و کیفیت تحویل ارایه نشده است.

۵-براساس محدودیتهای نبود جدول تحویل نفت خام محاسبه قیمت واقعی نفت خام تحویلی به پالایشگاه ممکن نیست اما می توان برآوردی در این زمینه داشت.

۶-براساس اعلام امور بین الملل نفت در ماههای آپریل,می و خرداد بهای نفت سنگین ایران در جدول زیر گزارش شده است.

ماه

تخفیف رسمی

قیمت آیس

قیمت نفت خام سنگین ایران

مارس ۴٫۹- ۵۷٫۳۹ ۵۲٫۴۹
آپریل ۵٫۲۵- ۵۳٫۴۳ ۴۸٫۱۸
می ۴٫۷۵- ۶۰٫۴ ۵۵٫۶۵
ژوئن ۴٫۹۵- ۶۶٫۵۷ ۶۱٫۶۲

میانگین

۵۴٫۴۸۵

با احتساب ۵درصد تخیفیف

۵۱٫۷۶

منبع:https://www.theice.com

۷-براساس قانون وزارت نفت مکلف به ۵درصد تخفیف برای مصرف داخلی پالایشگاهها است با احتساب این مساله نفت سنگین تحویلی به پالایشگاه نفت بندرعباس نباید بیش از ۵۱٫۷۶دلار در هر بشکه قیمت گذاری می شد.

۸-با توجه به قیمت برآوردی نفت سنگین و نفت تحویلی به پالایشگاه بندرعباس ۳٫۱۸دلار گرانتر محاسبه شده است که همین مساله ۸۱٫۴میلیون دلار و براساس دلار ۲۹۰۰تومانی بیش از ۲۳۶میلیارد تومان اختلاف محاسبه وجود دارد.

۹-این مساله نشان می دهد چرا سود پالایشگاه بندرعباس از ۳۱۰۰میلیارد تومان در سال ۹۲به ۶۰۰میلیارد تومان در سال ۹۳ و ۲۰۰میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافته است.در صورت صحت محاسبات و بازگشت این رقم سود شرکت در سه ماهه نخست امسال از ۵۳٫۸میلیارد تومان به ۲۸۹میلیارد تومان و در صورت محاسبه همین ارقام برای فرآورده های نفتی و میعانات می تواند به بالاتر صعود کند.

۱۰-با توجه به شفاف نبودن صورتحسابهای وزارت نفت، پتروتحلیل آماده دریافت ریز صورتحسابها و نحوه محاسبه هزینه نفت خام سنگین برای پالایشگاه بندرعباس و دیگر پالایشگاهها می باشد.

۱۱-شایان ذکر است سال گذشته نیز محاسبه سود پالایشگاه بندرعباس بر مبنای نرخهای اعلامی نشریه پلاتز ۱۳۳۵میلیارد تومان محاسبه شده بود که در نهایت با محاسبه براساس نرخهای اعلامی وزارت نفت به ۶۸۹میلیاد تومان کاهش یافت که نشان از عدم انطباق ارقام صورت حسابهای وزارت نفت و نرخهای بین المللی دارد.

رضا معظمی- کارشناس بورس و صنعت پتروشیمی

ارسال نظر