کد خبر : 21806

پالایش و پخش، قیمت قیر را کاهش می دهد؟

IMG-20131009-WA0002

پتروتحلیل- افت قیمت قیر در ترکیه ادامه دار شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت قیر در «باتمان» ترکیه در هفته جاری به رقم ۷۱۹ لیر با احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسید.

همچنین در «ازمیر» نیز قیمت قیر به مرز ۶۹۰ لیر در هر تن با احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.

طی دو ماه گذشته قیمت قیر در ترکیه روندی نزولی داشته است، به طوری که قیمت این کالا از ۹۷۲ به ۷۱۹ لیر در هفته جاری رسیده است.

در همین حال در بازار داخل نیز اکثر معامله گران در انتظار افت قیمت قیر هستند.

سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس در این باره به «پتروتحلیل»، با توجه به افت قیمت نفت احتمال کاهش نرخ قیر و وکیوم باتوم وجود دارد، از این رو اکثر فعالان این حوزه در انتظار اعلام قیمت های قیر و وکیوم باتوم در ماه جدید هستند و پیش بینی می کنند روند قیمت احتمالا نزولی خواهد بود، از این رو حجم معاملات قیر و وکیوم باتوم در هفته جاری در بورس کالا با افت روبه رو شده است، به طوری که تنها ۸۰۰ تن وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز مورد معامله در هفته جاری قرار گرفته است.

در حال حاضر قیمت پایه قیر در محدوده ۹۰۸ تا ۹۵۳ تومان در هر کیلو قرار دارد، به طوری که قیمت قیر اراک و اصفهان ۹۰۸ تومان و قیر پالایش نفت تبریز ۹۵۳ تومان است. همچنین قیمت وکیوم باتوم نیز ۷۵۳ تومان است، این در حالی است که برخی از معامله گران معتقدند؛ قیمت قیر با توجه به افت قابل توجه نرخ نفت قطعا روندی نزولی خواهد داشت و احتمالا ۱۰۰ تومان پایین تر از رقم فعلی قرار گیرد.

البته گفته می شود پالایش و پخش قیمت قیر را سال گذشته پس از افت قیمت نفت در محدوده ۵۹۰ تومان در هر کیلو اعلام کرد، اما پس از گذشت چند ساعت این رقم را به قیمت ۷۱۴ تومان تغییر داد و اعلام کرد که رقم قبلی اشتباها منتشر شده است. این در حالی است که به گفته آگاهان بازار قیمت نفت در آن زمان نیز در محدوده ۴۹ دلار قرار داشت.

ارسال نظر