کد خبر : 2157

سرمایه‌گذاران خارجی به صورت تضمینی خوراک دریافت می‌کنند

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سرمایه گذاران خارجی که در طرح های پتروشیمی ایران حضور یابند از ٢۵ سال قرارداد تضمینی تامین خوراک بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حمایت کرده و آماده هرگونه همکاری و مساعدت هستند.

مهندس عبدالحسین بیات افزود: سرمایه گذاران خارجی در پروژه های صنعت پتروشیمی می توانند از ٢۵ سال قرارداد تضمینی تامین خوراک بهره مند شوند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده همکاری و تعامل با سرمایه گذاران است.

وی ادامه داد: قیمت خوراک به شکلی برنامه ریزی شده که سرمایه گذاران بیشترین سود را تجربه خواهند کرد و در این مسیر در بخش بالادست صنعت نفت چندین طرح ملی برای تامین خوراک واحد های جدید پتروشیمی در حال ساخت است.

بیات گفت : همزمان با روند توسعه در بخش بالادست صنعت نفت در پتروشیمی نیز برنامه های کلانی برای تامین خوراک در دست اقدام است و باید گفت که افزون بر بخش بالادستی صنعت پتروشیمی ، در بخش میان دستی و نیز صنایع تکمیلی پروژه های زیادی در کشور وجود دارند که با تامین مالی و حضور فعال بخش خصوصی می توانند زمینه را برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا مهیا کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت بانک مرکزی است، گفت: این صنعت به همکاری و مساعدت سیستم بانکی کشور برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود نیازمند است و بانک های ایرانی می توانند مشارکت بیشتری در تامین مالی طرح های پتروشیمی داشته باشند.

بیات گفت: به غیر از هاب های جدید چابهار،لاوان و سرخس ٢٠ طرح جدید پتروشیمی برنامه ریزی شده و در دست اقدام هستند که با مشارکت و سرمایه گذاری های جدید عملیاتی خواهند شد.

چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: همگام با بهره برداری از فاز های جدید پارس جنوبی خوراک مجتمع های پتروشیمی افزایش خواهد یافت.

مهندس احمد قلعه بانی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرده بود: تحویل خوراک به مجتمع های پتروشیمی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تحویل خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزوده بود: همکاری خوبی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تامین به موقع خوراک مجتمع های پتروشیمی وجود دارد و طبق برنامه ریزی های موجود، خوراک این واحدها در حال تامین و در سال جاری حجم خوراک تحویل شده در وضعیت مناسبی بوده است.

وی ادامه داده بود: همگام با توسعه مجتمع های جدید پتروشیمی، پیش بینی برای تامین خوراک مورد نیاز آنها انجام شده و شرکت ملی نفت ایران آمادگی تامین خوراک مورد نیاز این واحدها را دارد.

قلعه بانی تصریح کرده بود: با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی حجم خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی، افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

بر پایه این گزارش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز چندی پیش گفته بود که خوراک گاز طبیعی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی از سال آینده با بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی و وارد مدار شدن گاز تولیدی فازهای ١۵ و ١۶، ١٧ و ١٨ به تدریج افزایش خواهد یافت.

مهندس عبدالحسین بیات افزوده بود: برخی از مجتمع های پتروشیمی با کمبود خوراک رو به رو هستند که با برنامه ریزی های وزارت نفت، از سال ١٣٩٢ خوراک مورد نیاز این مجتمع ها تامین و فرآورده های پتروشیمی با ظرفیت بیشتر تولید خواهد شد.

ارسال نظر