کد خبر : 1618

اختلاف نظرها برای تعیین قیمت‌ها در بورس ادامه دارد

010

پترو تحلیل - کتایون‌‌ دارابی: در شرایطی تغییر کارگروه قیمت‌ گذاری در بورس کالا از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش قیمت ها در رینگ پتروشیمی مصادف شد که همچنان بازار داخل با کندی مبادلات همراه است. به گزارش پترو تحلیل، گر چه در این روز افزایش قیمت برخی از محصولات پلیمری در بورس کالا متاثر از بازار جهانی آنها با رشد روبه رو شد و بازار داخل را هم تحت تاثیر قرار داد، اما همچنان تاجران به رشد بیشتر قیمت ها دلخوش کرده اند و از این رو از ورود به مبادلات خودداری می کنند. این گروه بیشتر از هر زمانی انتظار افزایش قیمت ها را دارند.

با این حال در این روز برخی از کالاها مانند پلی اتیلن سنگین Ex5 و برخی از گریدهای پلی اتیلن سنگین تزریقی که با رشد قیمت روبه رو شده بودند، خریداری نداشتند. به گفته تاجران، عدم اختلاف قیمت در بورس و بازار نقدی این کالاها سبب شده تا خریداران علاقه ای به خرید آنها نشان ندهند. این در حالی است که برخی از تاجران به نوسان لحظه ای قیمت ها در بازار داخل اشاره می کنند و مبادلات را در حد پایینی می دانند. برخی از معامله گران می گویند: خریداران Ex5 ترجیح می دهند از کدهای معاملاتی خود برای خرید کالاهای دیگری که فاصله قیمتی در بورس و بازار نقدی دارند استفاده کرده و سود بیشتری ببرند.

با این حال در این روز موضوع تغییرکارگروه تعیین قیمت ها در بورس هم مطرح بود و اظهارنظرات متفاوتی را هم در پی داشت. گفته می شود از این پس کارگروه صنعت، معدن و تجارت اقدام به نرخ گذاری کالاها در رینگ پتروشیمی خواهد کرد، تا هفته گذشته این وظیفه به عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. اما گویا با افزایش اختلاف نظرها و همچنین شکایت تعزیرات، مهندس بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دستور داده است که قیمت گذاری توسط این شرکت انجام نشود. برخی از آگاهان بازار می گویند: احتمال دارد دوباره این وظیفه به شرکت بازرگانی پتروشیمی انتقال یابد. با این حال همچنان معضل خریداران محصولات پتروشیمی در بورس کالا که عدم اعلام مرجع نرخ گذاری در رینگ پتروشیمی است به قوت خود باقی مانده و گویا غیرقابل حل است.

در همین حال برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی مسیر این بازار را در آینده مثبت ارزیابی می کنند. به گفته سعید سلیمانی، کارشناس تامین سرمایه پارسیان، بازار داخل علاوه بر واکنش به افزایش قیمت های بازار جهانی به خبرهای رشد قیمت خوراک نیز واکنش نشان داده و از این رو رشد قیمت ها در بازار پتروشیمی بعید به نظر نمی رسد. با این حال هنوز نرخ تعداد زیادی از محصولات پلیمری در روز سه شنبه عرضه خواهند شد، اعلام نشده و این موضوع برخی از تاجران را در انتظار فرو برده است.

ارسال نظر