کد خبر : 21211

حاشیه های پتروشیمی امیرکبیر

images (7)

پتروتحلیل- شایعه توقف تولید پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر امروز در بازار پتروشیمی ها قوت گرفت.

به گزارش «پتروتحلیل»، این شایعه سبب شد تا امروز پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ شازند که وارد سیستم مچینگ شده بود، توسط معامله گران از سیستم مچینگ خریداری شود. به این ترتیب کل عرضه ۶ هزارتنی این کالا مورد معامله قرار گرفت.

برخی از معامله گران به کمبود خوراک اتیلن متاثر از توقف خط الفین امیرکبیر اشاره می کنند، از این رو نگرانی در خصوص عرضه های «ایکس تری» نیز در بازار وجود دارد. گفته می شود عرضه پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر در هفته آینده به میزان ۱۰۰۰ تن کاهش یابد.

این در حالی است که روز گذشته هم عرضه ۳ هزار و ۵۰۰ تنی پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر با ۶ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه این کالا درمحدوده ۴ هزار و ۱۰۶ تومان بود و معامله گران قیمت پایانی ۴ هزار و ۲۶۶ تومان را برای آن ثبت کردند. البته قیمت اعلامی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ۲۰۹، ۴ هزار و ۲۳۳ تومان است که پتروشیمی امیرکبیر و شازند قیمت این کالا را ۳ درصد پایین تر از نرخ ارایه شده در بورس کالای ایران عرضه می کنند.

در بازار داخل هم امروز قیمت پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ امیرکبیر به مرز ۵ هزار و ۵۰ تومان درهر کیلو رسید. همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ اراک هم در این روز به قیمت ۴ هزار و ۶۳۰ تومان در هر کیلو توسط معامله گران پیشنهاد شد.

در همین حال روز گذشته عرضه ۱۷۰۰ تنی «ایکس تری» امیرکبیر هم ۶ هزار و ۹۱۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۰۹ تومان بود که معامله گران نرخ پایانی ۴ هزار و ۷۴۰ تومان را برای این کالا ثبت کردند.

البته برخی از فعالان بازار پتروشیمی معتقدند؛ پتروشیمی جم دارای ذخیره «ایکس تری» است و از این رو احتمال دارد کمبود عرضه های پتروشیمی امیرکبیر تاثیر فراوانی بر بازار نداشته باشد. این در حالی است که مصرف لوله های پلی اتیلنی با ورود به شهریورماه کمتر از نیمه ابتدای تابستان خواهد شد.

با این حال حاشیه های پتروشیمی امیرکبیر امروز سبب شد تا نرخ «ایکس تری» هم به مرز ۵ هزار و ۱۵۰ تومان در هر کیلو برسد، البته نرخ این کالا ۳۰ تومان ارزان تر از روز سه شنبه پیشنهاد شد، اما در سه روز اخیر قیمت این کالا از ۴ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلو به ۵ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده است.

ارسال نظر