کد خبر : 20312

تاجران پتروشیمی عقب نشستند

gheir3

پتروتحلیل- توافق و اطمینان از افت قیمت محصولات پتروشیمی در آینده ای نزدیک توانست حجم معاملات پلیمرها را به شدت کاهش دهد، به طوری که دیروز از عرضه های ۷۲ هزارتنی محصولات پلیمری فقط ۱۶ هزارتن از آن خریداری شد.

به گزارش «پتروتحلیل»،خبرهای توافق هسته ای و نگرانی از افت قیمت دلار و نفت سبب شد تا تعداد زیادی از تاجران ترجیح دهند از بازار عقب نشینی کنند، به این ترتیب امروز و دیروز اکثر مشتریان بورس کالا ، مصرف کنندگانی هستند که نمی خواهند خط تولید کارخانه شان وارد رکود شود، اما نقدینگی های پایین سبب شده تا خریدهایشان اندک و در حد نیازشان باشد.

البته در روز سه شنبه آف گریدها در صدر کالاهای مورد توجه بازاریان قرار داشتند و پس از آنها محصولات پتروشیمی جم با رقابت اندک از سوی معامله گران خریداری شدند، همچنین EPS 200 پتروشیمی تبریز هم با رقابت چشمگیر از سوی خریداران روبه رو شد. قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۴۶۱ تومان بود که معامله گران تا قیمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید آن رقابت کردند.

گفته می شود عرضه اندک پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ و پلی اتیلن سنگین بادی BL3 جم از دلایل ثبت تقاضا برای این کالاها به شمار می رود. به این ترتیب معامله گران برای خرید این کالاها تا ۴۰۰ تومان بالاتر از قیمت پایه به رقابت پرداختند.

به این ترتیب در روز سه شنبه پی وی سی با حجم ۲ هزار و ۲۸ تن معامله شد که مانند هفته های گذشته بود، پلی اتیلن سنگین تزریقی هم به میزان ۲ هزار و ۱۰۶ تن توسط معامله گران خریداری شد. حجم خرید پلی اتیلن سنگین فیلم هم ۲۳۱ تن و پلی اتیلن سنگین تزریقی ۴۶۸ تن بود. به عقیده کارشناسان، بازار مصرف پلی اتیلن های سنگین تزریقی شرایط خوبی ندارد و از این رو حجم معاملات این گروه کاهش یافته است.

مهدی میرشاه محمدی، مدیرکالایی کارگزاری پارسیان درباره معاملات روز سه شبنه به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: تاجران در هفته جاری ترجیح دادند به دلیل نوسانات قیمت دلار وارد معاملات نشوند، به این ترتیب اکثر خریداران را در هفته جاری مصرف کنندگان تشکیل دادند. از سوی دیگر نگرانی از افت قیمت دلار و همچنین محصولات پتروشیمی در بازار وجود دارد، به این ترتیب مصرف کنندگانی اقدام به خرید می کنند که تولیدات آنها ارزش افزوده کمی دارد، به طوری که در حال حاضر خرید شرکت های تولیدکننده لوله، نایلکس و مصرف کننده های «پت» های گرید نساجی متوقف شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اکثر فعالان بازار پتروشیمی در انتظار تثبیت قیمت دلار هستند، به همین دلیل ترجیح می دهند از ورود به مبادلات صرفنظر کنند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار هم معتقدند؛ جو روانی اخبار توافق هسته ای بر بازار پتروشیمی تاثیر فراوانی داشته و معاملات را به شدت کاهش داده است.

البته در هفته جاری حجم خرید استایرن ها با توجه به افت قیمت آنها مطلوب بود، همچنین پلی اتیلن سبک فیلم هم با حجم ۱۲۱۲ تن معامله شد، اما پلی اتیلن سبک خطی با توجه به قیمت بالای آن نسبت به بازارهای جهانی تنها ۷۹۶ تن خریداری شد، عرضه آن ۶ هزارتن بود. «پت» های تحویل کارخانه نیز مشتریان بیشتری نسبت به گریدهای تحویل تهران داشت و با اقبال بیشتری روبه رو شدند. حجم معاملات پلی پروپیلن های نساجی هم مانند هفته های گذشته بود.

ارسال نظر