کد خبر : 19432

پتروشیمی ها راغب به کاهش نرخ هستند

petroshimi5

پتروتحلیل- مجتمع های پتروشیمی راغب به کاهش قیمت های خود هستند.

فرهاد احمدی، مدیربخش پلاستیک شرکت پارسان پلیمر با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: باوجود اینکه شرکت های پتروشیمی راغب به کاهش نرخ در بورس کالای ایران هستند، اما شورای قیمت گذاری معتقد است؛ قیمت های پایه براساس فرمول و طبق بازارهای جهانی تعیین می شود و نمی توان آن را تغییر داد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد علاوه بر تعیین قیمت ها براساس بازارهای جهانی، باید شرایط بازار داخلی هم در تعیین قیمت ها لحاظ و با مجتمع های پتروشیمی نیز در این خصوص تبادل نظر شود.

مدیر بخش پلاستیک شرکت پارسان پلیمر با اشاره به اینکه رکود در بازار پتروشیمی سبب شده تا مجتمع های پتروشیمی به کاهش ۵ تا ۶ درصدی قیمت های فعلی راضی باشند، تاکید کرد: مقاومت برای عدم تغییر قیمت ها از سوی شورای قیمت گذاری، سبب می شود تا برخی از مجتمع های پتروشیمی ترجیح دهند محموله های خود را با قیمت هایی ارزان تر از بورس در بازار عرضه کنند و این موضوع سبب سردرگمی خریداران و تنش قیمتی در بازار داخل شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر اکثر مصرف کنندگان و کارخانه ها راغب هستند تا با رعایت قانون، از بورس کالای ایران خرید کنند، اما زمانی که با دوگانگی قیمت ها روبه رو می شوند، به نرخ های ارزان تر جذب می شوند و به این ترتیب مجبور می شوند تا کالاهای خود را غیرقانونی تهیه کنند، حال اگر قیمت ها متعادل شده و با توجه به شرایط بازار کاهش یابد، اکثر مصرف کنندگان ترجیح می دهند تا از طریق قانونی خرید کرده و از دلال بازی در این بازار جلوگیری کنند.

به گفته مدیر بخش پلاستیک شرکت پارسان پلیمر به نظر می رسد با تعدیل قیمت محصولات پتروشیمی در شرایط فعلی، اندکی بازار با رونق روبه رو شود؛ چرا که عمده مصرف در بخش پلاستیک، بسته بندی است که اگر قیمت های آن متعادل باشد، خریداران به سراغ کالاهای دیگر نخواهند رفت.

احمدی با اشاره رکود موجود در بازار پتروشیمی سبب شده تا اکثر مصرف کنندگان به حد نیاز روزانه خود خرید کنند، تاکید می کند: به نظر می رسد بازار محصولات پتروشیمی با همین شرایط تا پایان ماه رمضان روبه رو باشد.

ارسال نظر