کد خبر : 19119

پیش بینی پتروشیمی ها در آستانه اعلام قیمت ها

kala2

پتروتحلیل- پیش بینی های نزولی از اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمی در هفته جاری توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی سبب شده تا مبادلات در بازار داخل ضعیف دنبال شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، اکثر فعالان این حوزه انتظار دارند که روند قیمت های پایه در هفته جاری نزولی باشد، البته میزان افت قیمت ها به گفته بسیاری از آنها متفاوت و نامشخص است. این در حالی است که افت قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در دو هفته اخیر، همچنین روند نزولی دلار سبب شده تا اطمینان از افت قیمت ها بسیار باشد و به همین دلیل حجم مبادلات در حال حاضر در بازار داخل بسیار اندک است.

علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه دراین باره به پتروتحلیل گفت: به نظر می رسد افت قیمت ها حدودا ۳ درصد باشد و با توجه به اطمینان معامله گران از روند نزولی قیمت ها، تب و تاب بازار محصولات پتروشیمی در این روزها به حداقل رسیده است. از سوی دیگر انتظار از افت قیمت ها و رکود موجود سبب شده تا تقاضا برای محصولات نهایی تولیدکنندگان هم بسیار کاهش یابد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این در حالی سات که پروژه های عمرانی نیز در رکود به سر می برند و به همین دلیل در بازار محصولات پتروشیمی شاهد رکود هستیم، به نظر می رسد شروع ساخت و سازها، سبب شود صنعت سیم و کابل، یوپی وی سی و لوله و اتصالات با تقاضای بیشتری روبه رو شود.

مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه با اشاره به اینکه انگیزه ای در بازار برای رشد قیمت ها وجود ندارد، تاکید کرد: تا زمانی که سایه رکود حاکم بر کل اقتصاد کمرنگ نشود، انتظار برای رشد قیمت ها معنا ندارد.

به گفته وی به نظر می رسد در هفته های گذشته قیمت محصولات پلیمری باید بیشتر از مقدار اعلام شده افت می کردند.

در همین حال کارشناسان بازار پتروشیمی انتظار دارند پلی اتیلن های سبک فیلم، پی وی سی و «پت» ها در هفته جاری کمترین کاهش قیمت پایه را داشته باشند و بیشترین افت قیمت پایه برای پلی اتیلن های سنگین بادی، پلی اتیلن های سبک خطی و استایرن ها رخ دهد.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به پتروتحلیل می گوید: پیش بینی می شود قیمت های اعلامی نزولی باشد، از این رو به نظر می رسد اکثر محصولات پتروشیمی با اعلام قیمت های جدید به کف خود نزدیک شوند.

این در حالی است که به نظر می رسد یکی از موانع مبادلات در بازار پتروشیمی مذاکرات هسته ای باشد که نتایج آن می تواند بر بازار محصولات پتروشیمی بسیار اثرگذار باشد.

با این حال اکثر فعالان بازار پتروشیمی انتظار دارند فردا با لیست نزولی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی روبه رو شوند، گر چه میزان افت قیمت ها مشخص نیست و نمی توان رقم دقیقی برای آن عنوان کرد، با این حال برخی از کارشناسان معتقدند قیمت برخی از محصولات مانند پی وی سی ها به کف قیمتی خود رسیده اند و روند نزولی آنها متوقف شده است. از این رو انتظار می رود حجم مبادلات در هفته جاری اندکی بیشتر از هفته های گذشته باشد. البته این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان هم می گویند: هنوز انتظار برای افت بیشتر محصولات پلیمری وجود دارد.

در همین حال برخی از گریدهای خاص مانند پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ شرایط متفاوتی نسبت به محصولات دیگر دارند و از این رو با تقاضای بالایی نیز همراه هستند و به نظر می رسد در هفته جاری هم همچنان معاملات خوبی داشته باشند. البته به نظر می رسد شرایط معامله پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ با توجه به مشکلات فنی تولید در پتروشیمی امیرکبیر بهتر از پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ باشد؛ چرا که گفته می شود بارگیری ۰۰۷۵ بندرامام سرعت بیشتری گرفته است.

ارسال نظر