کد خبر : 19063

پیش بینی تولید اتیلن در خاورمیانه

etilen1

پتروتحلیل- پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۹ در مجموع ۲۲ درصد از کل اتیلن جهان توسط شرکت‌های خاورمیانه تولید خواهد شد، نزدیکی به بازارهای مصرف آسیا، اروپا، آفریقا و کشورهای نظیر هند و چین از عمده‌ترین رقابت‌پذیری صنایع پتروشیمی به شمار می‌رود.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، این صنایع در سال‌های اخیر به خصوص در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) به ‌واسطه دسترسی به گازهای همراه نفت خام، توسعه فراوانی یافته‌اند و تولیدکنندگان این ناحیه در تولید اتیلن و مشتقات آن از گاز اتان پیشرو بوده‌اند.

بنابراین با افزایش تقاضا در سایر صنایع از قبیل نیروگاه‌ها و صنایع نمک‌زدایی آب، تأمین گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی در این منطقه با دشواری‌های مواجه شده که نتیجه آن روی آوردن تولیدکنندگان به استفاده از خوراک‌های سنگین‌تر از قبیل نفتاست.

بر اساس آمار شرکت برتیش پترولیوم (BP) مجموع ذخایر اثبات شده نفت و گاز خاورمیانه به ترتیب ۴۷٫۹ و ۴۳٫۲ درصد کل ذخایر جهان است که در این میان ایران از بیشترین ذخایر گاز جهان بهره مند است.

ظرفیت تولید گاز خاورمیانه در سال ۲۰۱۳ با رشد ۴٫۵ درصدی به ۵۶۸ میلیارد مترمکعب رسید که معادل ۱۶٫۸ درصد از کل تولید گاز جهان است.

مصرف گاز خاورمیانه نیز در سال ۲۰۱۳ با رشد ۴ درصدی به ۴۲۸ میلیارد مترمکعب رسیده که ۱۲٫۸ درصد از کل تقاضا جهان بوده است.

ارسال نظر