کد خبر : 18393

تاخیر ۶ روزه اعلام قیمت «VAM»

vam

پتروتحلیل- محصولات شیمیایی روز گذشته با رقابت های محدود از سوی معامله گران خریداری شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، البته نرخ منومر وینیل استات (VAM) پتروشیمی شازند پس از تاخیری ۶ روزه در لیست قیمت های اعلامی پایه محصولات پتروشیمی گنجانده شد و سپس این کالا بر تابلوی معاملات آمد. به این ترتیب منومر وینیل استات شازند ۱۱۵ تومان نسبت به آخرین عرضه رشد قیمت داشت و با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شد. البته این کالا چندان مورد توجه معامله گران قرار نگرفت و ۳۳۰ تن از ۶۶۰ تن عرضه آن معامله شد.

همچنین منومر وینیل استات وارداتی سنگاپور هم در این روز خریداری نداشت. این کالای وارداتی قبل از افت قیمت نفت و با قیمت۷ هزار و ۶۰۰ توسط پتروشیمی شازند وارد شده بود که با توجه به روند نزولی قیمت ها، نرخ آن با قیمت داخل تلفیق شده و سپس عرضه شد.

در همین حال روز گذشته MEG شازند و مارون هم با رقابت محدود خریداری شدند و DEG این شرکت ها نیز با قیمت پایه معامله شد. از سوی دیگر در این روز ایزوبوتانول پتروشیمی شازند با سقف قیمت معامله شد، به گفته میثم باقری، مدیرکالایی پگاه یاوران نوین، عرضه اندک این کالا با توجه به اینکه خط تولید ایزوبوتانول در حال توقف است و احتمال دارد تولید نرمال بوتانول در پتروشیمی شازند آغاز شود، معامله گران در این روز تلاش کردند تا محصول مورد نیاز خود را با سقف قیمت خریداری کنند. این در حالی است که گفته می شود همواره پتروشیمی شازند ایزوبوتانول و نرمال بوتانول را تولید و ذخیره کرده و سپس با تناژهای محدود عرضه می کند.

در همین حال روز گذشته تناژ اندکی از عرضه نرمال بوتانول آف گرید خریداری شد، با توجه به اینکه شروع عرضه ON گرید این کالا نزدیک است، بسیاری از معامله گران ترجیح دادند تا آن زمان صبر کنند. از سوی دیگر محصولات شیمایی آف گرید به مانند پلیمرهای آف گرید مورد توجه بازاریان نیست.

البته روز گذشته دی اتیل هگزانول شازند و استایرن منومر پارس هم با رقابت محدود توسط کارگزاران خریداری شدند. گفته می شود خریداران بزرگ استایرن منومر در این روز ثبت سفارش نداشتند و یکی از دلایل رقابت محدود برای این کالا نیز عدم ورود این خریداران به تالار است. عرضه روز گذشته استایرن منومر به صورت سلف و هزارتن بود که با نرخ پایه خریداری شد.

در این روز همچنین جوش شیرین و کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز از غائبین تالار بودند، به گفته علی نمازی، کارشناس بازار شیمیایی با وجود عدم عرضه جوش شیرین قیمت این کالا فعلا در بازار داخل تغییر محسوسی نداشته است. وی در ادامه خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه بازار شیمیایی ها متعادل است و تقاضا هم در حد تعادل قرار دارد، در هفته جاری عدم عرضه جوش شیرین نتوانست نرخ آن را در بازار داخل افزایش دهد.

از این رو اکثر کارشناسان بازار شیمیایی احتمال می دهند بازار همچنان تا اواسط ماه تیر بر همین منوال دنبال شود و تغییر خاصی در این حوزه نباشد.

ارسال نظر