کد خبر : 18328

چرا پتروشیمی ها خریدار نداشتند؟

kala1

پتروتحلیل- رینگ پتروشیمی روز گذشته شاهد ثبت رقابت برای کالاهایی بود که در این روزها حواشی خاصی داشته اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر با توجه به کاهش عرضه ها، رقابت ۷ تا ۸ درصدی را تجربه کرد. پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ بندرامام هم که مدتی غیبت داشته است، ۵ تا ۶ درصد رقابت داشت. Z30S پتروشیمی مارون هم در غیاب نویدزرشیمی ۱/۵ برابر تقاضا و ۱ تا ۲ درصد رقابت را تجربه کرد.

به این ترتیب ۲۰۹ امیرکبیر که با نرخ ۴ هزار و ۶۸۸ تومان عرضه شده بود، با قیمت پایانی ۵ هزار تومان خریداری شد. ۰۰۷۵ بندرامام هم که عرضه سلف بود با قیمت پایه ۴ هزار و ۵۰۵ تومان عرضه و با قیمت پایانی ۴ هزار و ۹۰۱ تومان خریداری شد.

در همین حال آف گریدهای عرضه شده در این روز هم مانند همیشه با استقبال معامله گران روبه رو شدند. به گفته پریسا شوکتی، مدیرکالایی کارگزاری پارس ایده بنیان عرضه های اندک آف گریدها و قیمت مناسب آنها سبب می شود تا مورد توجه بازاریان باشند.

این در حالی است که روز گذشته سفارش خریدها بسیار کم و اکثر معامله گران با توجه به روند نزولی قیمت ها در بازار جهانی و تردید از ادامه دار شدن آن، ترجیح دادند از خریدهای مجدد صرفنظر کرده و تنها کالاهایی را خریداری کنند که از سود آنها، هر چند اندک اطمینان دارند.

البته اکثر خریداران محصولات پتروشیمی در روز گذشته، مصرف کننده هایی بودند که در هفته های شلوغ گذشته موفق به خرید مواد پلیمری نشده بودند و به این ترتیب توانستند روز گذشته در غیاب تاجران، مواد پلیمری مورد نیاز خود را خریداری کنند.

در همین حال پی وی سی ها باز هم در صدر محصولاتی بودند که بازار کاملا به آنها بی توجه است و احتمال می رود تا ماه تیر نیز این روند ادامه داشته باشد. البته برخی از آگاهان بازار می گویند: پتروشیمی بندرامام موفق به بستن قرارداد برای صادرات پی وی سی در هفته های گذشته شده است. این در حالی است که حجم صادرات پی وی سی به دلیل شرایط آب و هوایی هندوستان به شدت کاهش یافته است.

با این حال پلی اتیلن های ترفتالات هم روز گذشته بازار خوبی نداشتند، گر چه در فصل مصرف «پت» ها قرار داریم و سال های گذشته معاملات بهتری روی این محصولات انجام می شد، برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ آزادسازی قیمت ها و جایگزینی ارز مبادله ای با آزاد در محاسبه قیمت های پایه یکی از دلایل مهمی بوده که بازار این محصولات را با آرامش نسبتا پایدار روبه رو کرده است. این در حالی است که گفته می شود مصرف نهایی تولیدات «پت» ها هم بسیار اندک و ضعیف است.

از سوی دیگر در بازار بی رمق این روزها، پلی پروپیلن ها هم که در هفته های گذشته متاثر از نبود نوید زرشیمی و کاهش عرضه ها با افزایش قیمت در بازار داخل روبه رو بودند، توجه بازاریان را جلب نکردند؛ چرا که افزایش عرضه های پتروشیمی مارون سبب شده تا معامله گران نگران روزهای آینده نباشند. در حال حاضر تنها نگرانی از کاهش عرضه گرید تخصصی ZB نوید زرشیمی به دلیل نبود جایگزین در بازار داخل وجود دارد که گویا تولید آن هم به گفته یک مقام آگاه به زودی در این مجتمع آغاز می شود.

با این حال تعداد زیادی از کارشناسان بازار پتروشیمی احتمال می دهند در هفته آینده نیز روند بازار بر همین منوال پی گرفته شود.

ارسال نظر