کد خبر : 17924

قیمت های پایه پتروشیمی ها فراموش شد!

hdpe

پتروتحلیل- در حالی بازار محصولات پتروشیمی در روز دوشنبه با نوسان قیمت ها درگیر بود که همچنان درباره قیمت های پایه اخباری منتشر نشد و لیست عرضه های روز سه شنبه نیز اعلام شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که طی هفته های گذشته با توجه به روند صعودی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، همواره اعلام قیمت های پایه بسیاری از فعالان این حوزه را درگیر می کرد، اما در هفته جاری، نگرانی بابت اعلام قیمت های پایه کمرنگ تر بود؛ چرا که بیشتر عرضه کننده ها می دانند قیمت بسیاری از کالاها نه تنها نسبت به دو هفته گذشته افزایشی ندارد، بلکه برخی از کالاها هم به دلیل روند نزولی قیمت ارز، با افت قیمت روبه رو هستند، از این رو عرضه کننده ها حساسیتی برای اعلام لیست عرضه ها برای سه شنبه هفته جاری نداشتند، کما اینکه عدم اعلام قیمت های پایه قبل از عرضه های روز سه شنبه به نفع برخی از عرضه کننده ها هم است.

به این ترتیب امروز بازار آزاد محصولات پتروشیمی درگیر شایعات قیمت های پایه نشد، هر چند با نوسان قیمت ها به کار خود پایان داد، اما بسیاری از معامله گران می دانند که اتفاق خاصی در بازار روز سه شنبه رخ نخواهد داد. البته عده ای از فروشندگان هم ریسک نکردند و ترجیح دادند در انتظار اعلام قیمت های پایه باقی بمانند و سپس اقدام به فروش محصولات خود کنند.

از سوی دیگر در بازار محصولات پتروشیمی همچنان کمبود نقدینگی به چشم می خورد؛ چرا که برخی از فروشندگان در این شرایط هنوز حاضر به فروش نقدی محصولات خود با قیمت هایی پایین تر هم هستند.

با این حال افت قیمت دلار طی هفته اخیر سبب شده تا احتمالا دلار در نظر گرفته شده در محاسبه قیمت های پایه ۲۰ تا ۳۰ تومان پایین تر از دو هفته پیش باشد و همین موضوع اندکی از تنش بازار کم کرد.

البته در این روز پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری بیشترین افت قیمت را در بازار داخل تجربه کرد، به طوری که در محدوده ۴ هزار و ۱۸۰ تومان قرار گرفت، گرچه قیمت جهانی این کالا نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته، اما به عقیده کارشناسان بازار، عرضه های زیاد و عدم صادرات این کالا به عراق سبب شده تا حجم این کالا در بازار داخل افزایش یافته و در نتیجه قیمت آن کاهش یابد، این در حالی است که گفته می شود تعرفه واردات به عراق افزایش یافته است.

با این حال خبر نبود برخی از محصولات مانند پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ بندرامام هم در لیست عرضه های روز سه شنبه سبب شد تا پلی اتیلن های سبک (هاش) ها با افزایش ۵۰ تا ۶۰ تومانی قیمت در بازار آزاد روبه رو شوند. اما بالاخره به لیست عرضه های روز سه شنبه ۵۰۰ تن پلی اتیلن سبک ۰۰۷۵ اضافه شد، تا خبرهای اتمام اورهال پتروشیمی بندرامام و وجود محموله های کف در بازار آزاد به واقعیت بپیوندد. از سوی دیگر در عرضه های روز سه شنبه پلی اتیلن سبک ۰۲۰ بندرامام هم به میزان ۱۰۰۰ تن وجود دارد. پلی اتیلن های سبک فیلم لاله و امیرکبیر هم در لیست عرضه ها وجود دارد، از این رو به نظر می رسد عطش معامله گران در این حوزه کاهش یابد.

ارسال نظر