کد خبر : 17087

چگونگی عرضه و تقاضای پتروشیمی ها

moamele

پتروتحلیل- قیمت نفت خام برنت دریای شمال و نفت خام WTI در روز سه شنبه مورخ ۵ می برابر با ۱۵ اردیبهشت در پی کاهش ارزش دلار در برابر یورو و رسیدن به ۱/۱۲۰۱ به ازای هر یورو افزایش یافت.

به گزارش«پتروتحلیل»، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت نفت خام توقف فعالیت پایانه نفتی الزویتینه لیبی به وسیله معترضان جویای کار لیبی و کاهش بیشتر تولید نفت میدان های شرقی بوده است.

این در حالی است که در روز پنجشنبه قیمت نفت خام متاثر از انتشار اخبار افزایش برای تقاضای بیمه بیکاری در آمریکا کاهش یافت. خبرها حاکی از افزایش ۳ هزار واحدی بیمه بیکاری و رسیدن به رقم ۲۶۵ هزار واحد در هفته منتهی به ۲ می ۲۰۱۵ است. افزایش بیمه بیکاری منجر به برز نگرانی های جدید برای سرمایه گذاران و در نتیجه کاهش قیمت نفت خام شده است. همچنین در این روز ارزش دلار آمریکا در برابر یورو افزایش یافته و سرمایه گذاران را به سمت بازار سهام سوق داد است. به این ترتیب ارزش دلار امریکا در برابر یورور ۱/۱۲۶ برآورد شده است.

naftekham

از آنجایی که نوسانات قیمت نفت خام با تاخیر بر روند قیمت های محصولات پتروشیمی تاثیرگذار است، نمی توان به طور دقیق در مورد جهت گیری قیمت محصولات پتروشیمی اظهار نظر نمود. اما می توان انتظار داشت قیمت این محصولات با تاخیر از الگوی قیمتی نفت خام تبعیت کنند.

یکی دیگر از متغیرهای اصلی تاثیر گذار بر روند قیمت محصولات پتروشیمی میزان عرضه و تقاضای این محصولات است. بررسی ها طبق نمودار ۲ نشان می دهد که محصولات پلیمری در هفته مورد بررسی به مقدار کمتری نسبت به هفته ماقبل تقاضا شده اند.

این در حالی است که مقدار عرضه نغییر نامحسوسی داشته است. علت کاهش تقاضا را می توان در پی افزایش مجدد قیمت های پایه در نیمه نخست اردیبهشت ماه جستجو کرد. کاهش تقاضا همچنین کاهش مقدار معامله را در پی داشت.

با اعلام قیمت های جدید در نیمه دوم از اردیبهشت ماه، قیمت ها بار دیگر افزایش یافتند. اما این افزایش با شیب ملایم تری نسبت به افزیش اعمال شده در نیمه نخست اردیبهشت ماه همراه بود. به گونه‌ای که میانگین قیمت محصولات پلیمری رشد ۴ درصدی را نسبت به هفته ماقبل تجربه نمودند. این در حالی است که این تغییر در میانگین قیمتی برای هفته اول اریبهشت نسبت به هفته ماقبل حدود ۶ درصد بوده است.

همانطور که در هفته پیش نیز پیش بینی شده بود قیمت های اعلامی جدید با افزایش همراه بودند. رشد قیمت های جهانی در چند هفته اخیر علت اصلی افزایش قیمت‌های پایه بوده است. این در حالی است که در هفته منتهی به ۱۰ اردیبهشت قیمت‌های جهانی چندان تغییری نداشته‌اند.

خبرهای منتشر شده در خصوص اورهال پلی اتیلن سنگین EX3 و کمبود عرضه آن تقاضای چند هزار تنی را در برابر مقدار عرضه ثبت نمود. در هفته گذشته پلی اتیلن سنگین EX3 شازند، سنگین فیلم EX5-off درجه ۲ مارون و سبک خطی ۲۲۵۰۱AA-off درجه یک جم از جمله محصولاتی بودند که بیشترین مقدار تقاضا را نسبت به مقدار عرضه ثبت نموده و با سقف قیمتی معامله شدند.

ax3

ارسال نظر