کد خبر : 18075

بازار بی رونق «MTBE» در آسیا

eter1

پتروتحلیل- در سال ۲۰۱۵ بازار متیل ترشری بوتیل اتر (MTBE) در آسیا پررونق نخواهد بود که علت آن فراوانی عرضه و تقاضای تغییرات بنیادی در وضعیت تقاضای این محصول از سوی بخش اختلاط با بنزین است.

به گزارش «پتروتحلیل»،اگر چه پیش بینی می شود که میزان تقاضا از سوی بخش اختلاط با بنزین در ماه فوریه و به واسطه سفرهای تعطیلات لونار در چین افزایش یابد با این وجود فعالان بازار (به علت وضعیت مازاد عرضه) انتظار افزایش قیمت تک محموله های MTBE را ندارند.

اجرای قوانین مالیاتی جدید بر بنزین در چین در نهایت منجر به کاهش تقاضا از سوی بازار داخلی چین و در نتیجه افزایش محموله های صادراتی از چین به بازارهای جنوب شرقی و شمال شرقی آسیا خواهد شد. البته در حال حاضر با توجه به فاصله زیاد بین قیمت فوب چین و فوب سنگاپور محدودیت هایی برای صادرات MTBE به بازارهای جنوب شرقی آسیا وجود دارد و بنابراین فعلا بازار شمال شرقی آسیا تنها مقصد MTBE صادراتی چین است.

براساس این گزارش، یک واحد ۷۰۰ هزارتنی جدید MTBE نیز در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ در YAN TAI WANHAU چین شروع به کار خواهد کرد که فشار مضاعفی را بر بازار MTBE آسیا وارد خواهد کرد.

(MTBE (Methyl Tertiary Butyl Ether متیل ترشری بوتیل اتر ترکیب شیمیایی است که از طریق واکنش شیمیایی بین متانول و ایزوبوتیلن methanol and isobutylene تهیه می شود.

MTBE در مقیاس خیلی بالا ( بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز) در ایالات متحده و در سال ۱۹۹۹ تولید می شد و تقریباً همه آن بعنوان افزودنی به بنزین مورد استفاده در موتورهای بنزینی بکار می رفت. MTBE مایعی فرار ؛ قابل اشتعال و بدون رنگ است که بسادگی در آب حل می شود.

کاربردهای MTBE چیست ؟

استفاده از MTBE بعنوان ماده افزودنی در سوخت موتورهای بنزینی از ۱۹۴۹ شروع شد تا جایگزینی برای سرب باشد که به منظور بالا بردن عدد اکتان بنزین octane enhancer به آن اضافه می شد.

استفاده از MTBE در بنزین های آمریکا تا سال ۱۹۷۹ به میزان کمی بود ( جانشینی بود برای سرب که جهت بالا بردن عدد اکتان octane enhancer ( از ضربه زدن موتور"knocking") جلوگیری می کند) اغلب پالایشگاه MTBE را بعلت خاصیت ترکیب شدن آن و با صرفه بودنش بعنوان ماده اکسیژن دهنده بر مواد دیگر ترجیح می دهند.

ارسال نظر