کد خبر : 17933

جزییات برنامه تلویزیونی «بورس»

boors-sima

نخستین برنامه تلویزیونی بازار سرمایه ایران با نام بورس به مدت ۲۰ دقیقه روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

به گزارش پتروتحلیل و به نقل از بورس نیوز، طی اولین برنامه که با هدف توسعه فرهنگی بازار سرمایه در سطح جامعه و با حمایت سازمان بورس پخش شد، وضعیت صنعت پتروشیمی با حضور محمد حسن پیوندی، معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، بعنوان صنعتی که بیشترین سهم بازار سرمایه را به خود اختصاص داده مورد تبیین و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا پیوندی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص وضعیت صنعت پتروشیمی و اینکه آیا صنعت مذکور می تواند به دوران طلایی خود که تحت تأثیر تحریم ها از آن فاصله زیادی گرفته است برگردد، گفت: با توجه به شرایط خاص صنعت پتروشیمی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، اجرای پروژه های این صنعت توسط بخش خصوصی ادامه دارد و می توان گفت از آن پس خصوصی سازی واقعی در عسلویه آغاز شد. اما اجرای این پروژه ها به تأمین منابع مالی از طریق فاینانس های خارجی وابسته است که این روند به دلیل کاهش سرعت در فرآیند تأمین مالی از این روش، به شدت گذشته وجود ندارد.

وی افزود: اما با تحرک و تلاش دولت تدبیر و امید در صنعت پتروشیمی به ویژه همکاری بخش خصوصی با وزارت نفت، اقتصاد و نیز بانک مرکزی برنامه ریزی هایی صورت گرفته است تا این صنعت که یکی از پرمزیت ترین صنایع فعال در کشور است، به دوران طلایی خود بازگردد. چراکه این صنعت بالاترین مزیت نسبی و مطلق را در کشور دارا است؛ به طوریکه دسترسی به منابع اولیه به وفور، دارا بودن نیروی انسانی متخصص در کشور، وجود دانش فنی و مواردی از این دست از مزایای این صنعت در کشور است.

پیوندی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص جایگاه بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها و فرآیند تأمین مالی پروژه های در دست اجرا اظهار داشت: در حال حاضر پروژه ها به منابع ارزی و ریالی نیازمندند. برای تأمین مالی پروژه های قبلی بیشتر از فاینانس های خارجی و منابع موجود در صندوق توسعه ملی استفاده می شد، اما پروژه های بزرگ منابع ریالی بزرگی نیاز دارند که نمی توان این منابع را از یک یا چند بنگاه کوچک تأمین کرد.

وی عنوان کرد: در همین راستا پیشنهاد شده صندوق های پروژه صنعت پتروشیمی تأسیس و راه اندازی شود و بورس نیز می تواند در این فرآیند نقش مهمی ایفا کند. البته در ابتدای امر محرک هایی لازم است تا این جریان به راه بیفتد و تنها راه این است که پروژه های اقتصادی توجیه پذیری را به مردم معرفی کنیم و سپس جذب منابع لازم برای آنها می تواند از طریق صندوق های پروژه انجام شود.

این کارشناس صنعت پتروشیمی در بیان جزییات دیگر راه اندازی صندوق پروژه گفت: بر اساس جلساتی که با حضور وزیر نفت، مسئولان و مدیران ارشد بازار سرمایه و جمعی از فعالان این صنعت جهت تشکیل صندوق پروژه برگزار شد، مقرر گردید در ابتدا بورس محوریت اصلی برنامه های خود را در ترغیب زیر مجموعه ها و سایر فعالان و ارکان بازار سرمایه جهت مشارکت در این صندوق بگذارد. در وهله دوم بایستی پروژه های جذاب برای سرمایه گذاری تعریف شود و در آخر باید راه های ممکن برای تأمین منابع مالی ارزی لازم این پروژه ها را ارایه و بررسی کرد.

وی ادامه داد: طبق اعلام شرکت های پتروشیمی، برای اجرای پروژه های این صنعت حدود ۵۰۰ میلیون یورو نیاز ارزی وجود دارد که بایستی صندوق توسعه ملی و یا منابع ارزی خارجی موفقیت صندوق پروژه و نیز کلیت صنعت را تأمین کنند.

مهدوی ابهری نیز در پاسخ مجری برنامه پیرامون نرخ خوراک و برنامه های موجود دولت در این رابطه گفت: در صنعت پتروشیمی مهمترین شاخصه سرمایه گذاری بحث خوراک و نرخ آن است. به عنوان مثال در خصوص محصول نفتا قیمت تمام شده به نرخ خوراک وابستگی بالایی دارد.

وی افزود: بعد از انقلاب ما قانون شفافی برای نرخ خوراک پتروشیمی نداشتیم؛ در قانون هدفمندی نیز تبصره ب آمد که دولت قوانین مرتبط با بخش خوراک گازی را اجرایی کرد اما این تبصره در خصوص خوراک مایع اجرایی نشد. از این رو سرمایه گذاران نیز سرگردان شدند. اما پس از آن مجلس بحث نرخ خوراک ۱۳ سنت را به تصویب رساند که این تصمیم در بازار سرمایه لطمات و آثار منفی آن را مشاهده کردیم؛ به ویژه آنکه شرکت های پتروشیمی بالاترین سهم بازار سرمایه به پتروشیمی ها اختصاص دارد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی تأکید کرد: دولت در جزء ۴ قانون تنظیم مقررات مالی قانون جامع و شفافی را برای پتروشیمی ها مصوب کرد تا برمبنای آن حداکثر شش ماه مهلت دارد آیین نامه قیمت گذاری خوراک را تهیه و تدوین نماید تا هرچه سریع تر این موضوع مشخص گردد.

وی از نگارش پیش نویس این آیین نامه خبر داد و گفت: مقرر گردیده سالانه با همکاری وزارت نفت، اقتصاد و صنایع و معادن نرخ خوراک و فرمول آن، مشوق های پتروشیمی ها و نیز زنجیره تولید و میزان ارزش افزوده در این صنعت مشخص شود که با اجرایی شدن آن تحول و جهشی در این صنعت برای شروع دورانی طلایی خواهیم داشت. البته برای گذر از دوران خصوصی سازی و افزایش سرمایه گذاری ها بایستی بسترهای لازم فراهم شود.

ابهری تأکید کرد: طبق جلساتی که برگزار شد، راه اندازی صندوق پروژه اقدامی مثبت است، اما قبل از آن موضوع کسب و کار اهمیت بیشتری دارد. بطوریکه یکی از مهم ترین اصول این است که سرمایه جایی می رود که امنیت داشته باشد. در تولید هیدروکربوت ها ایران حرف اول را می زند و ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند. اما نکته اصلی این است که در حال حاضر امنیت لازم برای سرمایه گذاری وجود ندارد. بر همین اساس از دولت تقاضا داریم برای سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی بستر و امنیت لازم را برای فعالیت بیشتر فراهم کند. چراکه همه دنیا می دانند که ایران دارای منابع با ارزشی است، اما برای حضور سرمایه گذاران در کشور لازم است امنیت لازم را ایجاد کنیم.

یادآور می شود، برنامه تلویزیونی"بورس" دوشنبه ها و جمعه ها بعد از بخش خبری ۱۹ از شبکه اول سیما پخش می شود و قرار است برنامه بعدی نیز با محوریت صنعت پتروشیمی و با حضور همین دو کارشناس ادامه یابد.

ارسال نظر