کد خبر : 16778

بورس به اخبار مثبت و منفی واکنش نشان می دهد

08555dd681e12dfaa093a946bca2b82f

پتروتحلیل- معاملات امروز بورس تهران نسبت به روز گذشته بهبود پیدا کرد اما شاخص باز هم به صورت قرمز پوش به کار خود خاتمه داد. امروز شاخص کل با ۲۴۷ واحد افت به رقم ۶۴ هزار و ۱۶۸ واحد رسید. ارزش معاملات در روز جاری ۱۰۳ میلیارد تومان برای بورس بود که حدود ۲۸ میلیارد تومان یعنی ۲۷ درصد آن به معاملات مبین اختصاص داشت. در واقع بدون در نظر گرفتن معاملات پتروشیمی مبین ارزش معاملات امروز ۷۵ میلیارد تومان بود که رقم اندکی برای یک روز عادی معاملاتی به حساب می آید.

براساس تحلیل«پتروتحلیل»، در آسیب شناسی افت شاخص کل نیز باید گفت که مشکل اصلی از همین مسئله یعنی ارزش پایین نقدینگی در بازار ناشی می شود. بی اعتمادی های ایجاد شده بین سرمایه گذاران و سازمان بورس، بلاتکلیفی سیاسی ناشی از مذاکرات و تنش های نظامی موجود در منطقه ، کاهش اندک نرخ سود بانکی که هنوز مطلوب بازار سرمایه نیست ، گزارش های ضعیف شرکت های بورسی از ابتدای امسال تا کنون ، رکود تولید و نرخ تورم واقعی همه و همه دلایلی هستند که باعث کاهش حجم نقدینگی به میزان یک چهارم از ابتدای سال در بازار سرمایه شده اند.

صبح امروز معاملات تا حدی امیدوار کننده تر از معاملات روزهای گذشته آغاز شد. اما همان طوری که گفتیم حجم نقدینگی اندک قدرت حمایت از قیمت های مثبت ایجاد شده را نداشت. بنابراین قیمت ها دوباره افول کردند و شاخص دوباره قرمز پوش شد. بسیاری از کارشناسان انتظار مثبت شدن بازار را- که از هفته گذشته یعنی زمانی که نرخ سود بانکی کاهش یافت- دارند؛ اما از دیدگاه مالی - اقتصادی این مسئله هنوز نمی تواند به اندازه کافی جذاب باشد چرا که بخشی از سیستم بانکی مانع از کاهش سود متناسب با تورم اعلامی بانک مرکزی است. تنها موسسات مالی اعتباری یک ششم از کل حجم نقدینگی در کشور را بدست دارند و عواملی از این دست مانع بسیار بزرگی بر سر راه کاهش نرخ سود بانکی به میزان معقول می باشند. به بیان دیگر کاهش محدود نرخ سود بانکی هنوز نمی تواند محرکی را برای جذب سرمایه ها از طریق بازار سرمایه ایجاد کنند. از سوی دیگر بسیاری از وب سایت ها و جراید به بحث در مورد اینکه بازار به اخبار مثبت واکنش نشان نمی دهد پرداخته اند اما در تحلیل این مسئله نیز باید گفت که در واقع وزن اتفاقات منفی که برخی از آنها نیز در بالا ذکر شده اند کم نیست و بازار هم اکنون مسیر راحت تر را در نزول خود پیدا کرده است. اولین راه حل برای خروج از این وضع و ثبات بازار ورود نقدینگی به بازار و صیانت از آن با انجام اعمال حمایتی است.مسئولان اقتصادی کشور می باید نگاه خود را نسبت به بازار سرمایه عوض کرده و از بازار سرمایه حمایت کنند. اما با تمامی مسائلی که عنوان شد باز هم باید گفت که کلیت بازار سرمایه به مسائل کلان اقتصادی مرتبط است و با بهبود ملموس شرایط گزارش شرکت ها بهبود یافته و بازار نیز خود به خود دوباره کام سهامداران را شیرین خواهد کرد.

اما رد آن سوی بازار، در معاملات امروز بورس تهران، در گروه پالایشی همه سهم ها در منفی کامل معامله شدند. برخی از فعالان امروز نوید نوسان گیری از این سهم ها را داده و عنوان کرده بودند که امروز این سهم ها حتما مثبت خواهند شد. اما معاملات امروز نشان دادند که هیجان این گروه تا حدودی فروکش کرده است. در حال حاضر سهام شرکت های این گروه تحلیل پذیر نیستند اما از ظواهر امر و قیمت نفت و ابهامات موجود می توان گفت که فعلا نزدیک شدن به این شرکت ها ریسک بیشتری دارد و مختص افراد ریسک پذیر است. البته بازیگران نمادهایی مانند شتران هر از چندگاهی با شدت گرفتن هیجانات بازار تحرکاتی را دارند اما این سهم ها برای کسانی که ریسک گریزند پیشنهاد نمی شوند . ضمن اینکه از جنبه منطقی نیز سهام این گروه به دلیل عوامل عنوان شده در بالا هنوز مناسب معامله نیستند. امروز نمادهای شتران ، شاوان ، شبندر ، شبریز و شراز در منفی کامل بسته شدند. شپنا نیز اگرچه با ارزش معاملات دو میلیاردی همراه شد اما نتوانست زیر فشار سنگین عرضه ها دوام بیاورد. نمادهای روغنی امروز بسیار کم حجم معامله شدند و این مسئله نشان می دهد که بسیاری از آنها از فروشنده خارج شده اند و به نقاط بیش فروش رسیده اند. این مسئله نشان دهنده کف بنیادی این شرکتها می باشد. ایرانول و بهران وضعیت بهتری از دیگر نمادهای این گروه دارند.

گفتنی است، بازار نمادهای پتروشیمی و شیمیایی به صورت یک دست قرمز پوش و کم حجم معامله شدند . در این میان شفارس با حجم فوق العاده یک میلیون و دویست هزار سهمی و معاملات مثبت خودنمایی می کرد. امروز بیش از یک و نیم درصد کل شرکت معامله شد و این نماد در حداکثر دامنه نوسان مثبت بسته شد.شرکت در گزارش سال ۹۴ خود نرخ فروش خود را با کاهش ۱۱ ردصد همراه کرده است؛ این در حالی است که به احتمال زیاد این اتفاق حادث نخواهد شد. ضمن اینکه شایعاتی در زمینه افزایش سرمایه این شرکت نیز به گوش می رسد. افزایش سرمایه ای که گفته می شود بالای ۱۰۰درصد است. اولین مقاومت قیمتی سهم در حوالی ۶۰۰ تومان می باشد و باید دید که آیا می تواند از این مقاومت با قدرت عبور کند یا خیر.

پتروشیمی شازند نیز با دو میلیون و سیصد هزار سهم معامله بسیار پرحجم معامله شد اما فشار عرضه ها باعث منفی شدن سهم شد. عرضه ها در این سهم چند روزی است که باعث منفی شدن سهم می شوند که البته این امر ناشی از آزاد شدن سهام حاصل از افزایش سرمایه چند ماه پیش است. قیمت های ۵۴۰ تا ۵۴۵ برای ورود به این سهم و سرمایه گذاری در میان مدت می تواند مناسب باشد. برای نتیجه باید گفت که این روزها بازار بیشتر به تک سهم هایی بها می دهد که یا خبر افزایش سرمایه دارند یا گزارشی مثبت . امروز اگرچه باز هم با شاخصی منفی مواجه بودیم اما حجم کاهش در حد دیروز نبود و به نظر می رسد که در روزهای آتی تا حد از حجم عرضه ها کاسته شود. به هر حال با توجه به واقعیت های بازار و اخبار نه چندان قوی کاهش شاخص کل امری اجتناب ناپذیر می نمود.

ارسال نظر