کد خبر : 17448

خواب طولانی «الفین» امیرکبیر!

amirkabir1

پتروتحلیل- گر چه عرضه های پتروشیمی امیرکبیر در هفته جاری متوقف شد و گمانه زنی های بسیاری در خصوص تولید «ایکس تری» و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹و ۲۲۰ و همچنین پلی اتیلن های سبک فیلم ۲۴۲۰D و ۲۴۲۰H در بازار محصولات پتروشیمی مطرح است، اما یک مقام آگاه در گفت و گو با پتروتحلیل گفت: واحد الفین امیرکبیر از سرویس خارج شده است، به گفته وی مشکلات نگهداری طی ۲ یا ۳ سال گذشته سبب شده تا واحد الفین این مجتمع در حال حاضر از سرویس خارج شود. این در حالی است که پتروشیمی امیرکبیر در حال حاضر از پتروشیمی مارون اتیلن دریافت می کند و واحدهای پلیمر این مجتمع با ظرفیت پایین در حال تولید هستند. اما قطعا دریافت اتیلن از مجتمع مارون نمی تواند ادامه دار شود؛ چرا که سرویس خط الفین تا تابستان ادامه دار خواهد شد و به این ترتیب تولید به این طریق برای مجتمع سودده نیست. با این حال ممکن است امیرکبیر به تولید محصول به همین طریق نیز ادامه داده و از خواب خط های تولید این مجتمع جلوگیری کند.

در همین حال خواب واحد الفین مجتمع امیرکبیر سبب شده تا خوراک به پتروشیمی نویدزرشیمی هم انتقال پیدا نکند و از این رو مجتمع نوید زرشیمی هم با مشکل خوراک و تولید روبه رو است. از سوی دیگر در این مدت پتروشیمی جم و پلی پروپیلن جم نیز با مشکلات تعمیراتی روبه رو بوده اند و از این رو بازار دستخوش تلاطم بسیاری شده است و بازگشت به روال عادی قطعا زمان زیادی می طلبد.

البته کمبود نقدینگی در بازار محصولات پتروشیمی طی هفته جاری و گذشته را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که اگر خریداران محصولات امیرکبیر و نوید زرشیمی راضی نمی شدند تا ذخیره انبار خود را با قیمت هایی پایین به فروش برسانند، باید در انتظار رشد چشمگیر قیمت ها در روزهای اخیر بودیم. از سوی دیگر عدم کشش بازار و نبود تقاضای مصرف واقعی را هم باید به نبود نقدینگی بازاریان اضافه کرد. به این ترتیب امروز نرخ ۲۰۹ امیرکبیر با افت در مرز ۵ هزار و ۵۰ تومان قرار گرفت، روز گذشته نرخ این کالا باز هم با افت به ۵ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو رسیده بود. «ایکس تری» امیرکبیر هم به مدد عرضه های پتروشیمی جم و انتشار اخباری در خصوص حجم ۵ هزارتنی عرضه این مجتمع در هر هفته به نرخ ۵ هزار و ۹۰۰ تومان در امروز رسید.

البته گمانه زنی ها در خصوص افت قیمت ۲۰۹ امیرکبیر هم بسیار است؛ چرا که این کالا جایگزینی در بازار محصولات پتروشیمی ندارد و از سوی دیگر ۲۰۹ شازند نیز تولید نمی شود، از این رو برخی از معامله گران انتظار نداشتند با افت قیمت آن در بازار آزاد روبه رو شوند، این در حالی است که طی دو هفته اخیر هم عرضه ۲۰۹ متوقف بوده است. این در حالی است که محموله های ۲۰۹ امیرکبیر در بازار آزاد وجود دارد و نرخ های پیشنهادی برای آن واقعی است.

برخی از معامله گران معتقدند؛ با توجه به روند نزولی قیمت ها در بازار آزاد، ترس از افت قیمت ها در کنار نقدینگی های پایین سبب شده تا خریداران ۲۰۹ در هفته های گذشته، کالاهای خود را از انبار خارج کرده و به فروش برسانند. از این رو بازار آزاد با افت قیمت این کالا روبه رو است. این در حالی است که تقاضای مصرف واقعی هم به اندازه ای نیست که فروشندگان را به نگهداری محصولاتشان راغب کند.

ارسال نظر