کد خبر : 16985

نامه نگاری به پتروشیمی ها برای تحویل کود اوره

kod oureh

معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی کشور با اعلام این خبر به «ایانا» گفت: بر اساس مصوبه‌ای که توسط هیئت دولت در سال ۱۳۹۰ خورشیدی صادر شده است، تعاونی‌های تولید و اتحادیه‌های روستایی نسبت به توزیع کود اوره در کشور اقدام می‌کنند و از آنجا که یک‌هزار و ۳۵۰ تعاونی تولید در کشور وجود دارد، برای آنکه این نهاده به‌موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد، تمامی هماهنگی‌های لازم توسط اتحادیه انجام می‌شود.

محمدعلی مصطفی‌لو افزود: از آنجا که طبق مصوبه دولت قرار نبود که افزایش قیمتی در بخش کودهای شیمیایی وجود داشته باشد، همچون سال‌های گذشته اقدام به خرید از پتروشیمی‌ها کردیم و تنها در فروردین‌ماه توانستیم یک محموله دوهزار تنی را خرید کنیم،‌اما در اردیبهشت‌ماه با پتروشیمی‌های کشور دچار مشکل شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سال زراعی مبداء افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود و برای امسال نیز قرار نبود تغییرات قیمتی داشته باشیم، اما پتروشیمی‌ها اعلام کردند که باید قیمت‌ها افزایش یابد و از فروش کود اوره به تعاونی‌ها امتناع می‌کنند.

مصطفی‌لو ادامه داد: در سال گذشته اتحادیه تعاونی‌های تولید و تعاونی روستایی کشور ۱۷۵ هزار تن کود خریداری و توزیع کرد، اما در سال جاری با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و فقط یک بار توانستیم یک محموله دوهزار تنی کود اوره را خریداری و به کشاورزان تحویل دهیم.

معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی کشور تصریح کرد: اوره یکی از کودهای مورد نیاز برای گیاهانی همچون گندم و جو است و برای خوشه‌دهی و رسیدگی دانه، لازم است که مصرف شود و در شرایط موجود، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بخشی از کود مورد نیاز بهره‌برداران را از آنچه که در انبارها داشت تأمین کرد، اما تا این زمان این اتحادیه نتوانسته این نهاده را تهیه و توزیع کند.

وی یادآور شد: گندم و سایر غلات برای خوشه‌دهی نیازمند کود اوره هستند و در صورتی که کمبودی در کشور وجود داشته باشد، پیش‌بینی کاهش تولید دور از ذهن نیست. مصطفی‌لو تأکید کرد: با وجود اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری‌هایی را در این باره به پتروشیمی‌ها داشته‌اند، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و همچنان برای تحویل کود اوره مورد نیاز دچار سرگردانی هستیم.

وی اظهار داشت: هر کیلوگرم کود اوره به قیمت شش‌هزار و ۱۲۵ ریال به اتحادیه‌ها فروخته می‌شود و با احتساب کرایه حمل، بارگیری و سایر موارد، هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی، معادل ۳۵ هزار تومان به کشاورزان فروخته می‌شود و در حالی که برای سال جاری قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تعیین شده است، افزایش قیمت در زمان حاضر به نفع تولید نیست.

معاون بازرگانی اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی کشور گفت: اگر قیمت نهاده‌های مورد استفاده بخش کشاورزی باید توسط دولت تعیین شود، بنابراین لازم است پتروشیمی‌ها نیز از این قانون تبعیت کرده و خارج از فصل اقدامی را که باعث ضرر و زیان به بخش کشاورزی و در نهایت کل کشور شود، انجام ندهند. مصطفی‌لو همچنین افزود: بیشترین زمانی که کود اوره به مصرف کشاورزان می‌رسد، ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت است که اکنون که به نیمه اردیبهشت‌ماه رسیده‌ایم، کمبود کود اوره می‌تواند مشکلاتی را ازجمله کاهش محصول به‌وجود آورد.

وی درباره وجود ذخیره در انبارهای اتحادیه‌ها خاطرنشان کرد: انبارهای اتحادیه ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن کود را دارد و به محض اینکه خرید انجام می‌شود، بین کشاورزان توزیع می‌گردد؛ بنابراین ذخیره‌ای نداریم که در این مواقع بتوانیم کمک‌حال بهره‌برداران باشیم.

مصطفی‌لو ادامه داد: برای اینکه تولیدی اقتصادی و مناسب رقم بخورد، باید تمامی مجموعه‌ها با هم هماهنگ باشند و در این راستا از پتروشیمی‌ها نیز درخواست می‌کنیم تا در فصل زراعی آینده نسبت به تغییرات قیمتی و اعمال آنها اقدام کنند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزی یکی از اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شود، نباید اجازه دهیم که با چنین اقدامات ناگهانی، تلنگری به تولیدکنندگان زده شود.

ارسال نظر