کد خبر : 11564

مخالفت وزارت صنعت با گرانی گاز پتروشیمی‌

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها صحبت می کرد، از تماس تلفنی نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با وی مبنی بر اینکه شدیدا با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها مخالف است خبر داد.به گزارش خبرنگار پارمانی مهر، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه بررسی قیمت پایه خوراک گاز پتروشیمی ها در دستور کار شورای اسلامی قرار گرفت. به گزراش مهر، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها صحبت می کرد، از تماس تلفنی نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با وی مبنی بر اینکه شدیدا با افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها مخالف است خبر داد.به گزارش خبرنگار پارمانی مهر، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه بررسی قیمت پایه خوراک گاز پتروشیمی ها در دستور کار شورای اسلامی قرار گرفت. بر اساس تبصره ای که در کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه الحاق شده بود، قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها به گونه ای تعیین می شود که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار این واحدها ۲۵ درصد باشد. موید حسینی صدر نماینده مردم خوی پیشنهاد حذف این بند را مطرح کردند. وی گفت: صاحبان پتروشیمی اعلام کردند که ۱۰ سنت هم برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها مناسب است کمیسیون انرژی هم معتقد است تا ۱۵ سنت هم می توان قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها را بالا برد با این مصوبه سرمایه گذاری در صنایع پایین‌دست افزایش می یابد. جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حذف این بند گفت: این بند باید امسال در لایحه بودجه بیاید تا سال آینده با اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها تکلیف نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها مشخص شود.

بزرگترین دارنده گاز جهان و فروش گاز گران به پتروشیمی‌ها رضا عبداللهی، نماینده مردم ماهنشان، اما با رویکردی متفاوت با حذف این بند موافقت کرد. وی بر خلاف موید حسینی که معتقد بود قیمت خوراک پتروشیمی ها پایین است و با حذف این بند باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یابد معتقد بود قیمت خوراک پتروشیمی ها نباید افزایش یابد. این عضو کمیسیون تلفیق گفت: در قانون هدفمندی یارانه ها تعیین تکلیف شده که قیمت گاز برای واحدهای پتروشیمی ۷۵ درصد قیمت گاز صادراتی باشد. عبداللهی با بیان اینکه سرمایه گذاری در جایی اتفاق می افتد که ثبات و سود وجود داشته باشد، گفت: ما اولین دارنده گاز در جهان هستیم و به اندازه استفاده ۱۲۸ سال گاز در اختیار داریم. وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گاز پتروشیمی ها به هر عددی که باشد به پای مجلس نوشته خواهد شد، گفت: افزایش قیمت گاز پتروشیمی ها، بازار سرمایه و بورس را تحت تاثیر قرار می دهد. وی با اشاره به گفتگوی تلفنی اش با نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: نعمت زاده با من تماس گرفت و اعلام کرد که شدیدا با این بند مخالف است ایشان گفتند که کار ما را مختل نکنید.

گاز پتروشیمی‌ها یک‌ماه قطع شد عبداللهی اظهار داشت: الان حدود شش سال است که یک واحد جدید پتروشیمی هم در کشور تاسیس نشده است، قیمت گاز خوراک پتروشیمی در قطر ۴٫۹ سنت، در عربستان ۲٫۶ سنت، در الجزایر ۱٫۹ سنت، در روسیه ۱۳٫۹ سنت و در ونزوئلا ۴٫۹ سنت خواهد بود. وی در پایان تاکید کرد: افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت خوراک پتروشیمی ها به مصلحت مجلس نیست. عضو کمیسیون تلفیق تاکید کرد: اجازه دهید در مورد قیمت خوراک پتروشیمی ها دولت تعیین تکلیف کند باید کالاهای تولیدی قابل رقابت و صادرات باشند. وی ادامه داد: الان حدود یکماه است که گاز واحدهای پتروشیمی قطع شده است.

اظهارات نادران در باره گاز پتروشیمی ها در ادامه الیاس نادران نایب رئیس کمیسیون تلفیق در خصوص پیشنهاد حذف این بند گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مسئولان پتروشیمی ها و وزارت نفت پیش از تدوین بودجه در جلسه ای در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی ها گفتگو کردند. سوال ما این بود که اگر یک سرمایه گذار در یک واحد پتروشیمی سرمایه گذاری انجام دهد، سرمایه گذاری با چند درصد نرخ سود ارزی، صرفه اقتصادی دارد؟ نماینده مردم تهران ادامه داد: آنها اعلام کردند که تسهیلات با نرخ سود ارزی ۲۵ درصد نیز برای سرمایه گذار در بخش پتروشیمی صرفه اقتصادی دارد، کدام کار تولیدی در کشور می تواند نرخ سود ارزی ۲۵ درصدی را تحمل کند؟ نادران تاکید کرد: با تصویب این بند کف نرخ خوراک پتروشیمی ها ۱۵٫۵ سنت خواهد بود. نماینده دولت نیز اعلام کرد که با این پیشنهاد مخالف است اما در این خصوص صحبت نکرد. با مخالفت دولت و کمیسیون تلفیق این پیشنهاد به تصویب نرسید و نمایندگان با ۲۰ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس با این بند مخالفت کردند. در ادامه پیشنهاد توکلی برای اصلاح این بند مطرح شد بر اساس پیشنهاد توکلی نباید قیمت خوراک پتروشیمی از ۱۵ سنت در هر مترمکعب کمتر شود. وی معتقد بود سود کلان صنعت پتروشیمی باعث می شود سرمایه گذاران در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری نکنند و تصویب این بند خود به خود باعث اشتغال خواهد بود.

خداحافظی پتروشیمی‌ها با بورس در ادامه بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس در مخالفت با پیشنهاد توکلی گفت: افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها موجب می شود صنایع پتروشیمی را نیز در بازار بورس از دست بدهیم بنابراین دیگر در بازار سرمایه چیزی نخواهیم داشت آیا به دنبال این هستید که صنایع پتروشیمی نیز مانند صنایع نساجی شکسته شود؟

ارسال نظر