کد خبر : 41096

افزایش فاصله قیمت پلیمرها در بورس کالا و بازار آزاد

پتروتحلیل- در حالی روز گذشته 32 محصول پلیمری با سقف قیمت و 14 محصول هم با رقابت در بورس کالا معامله شدند که امروز در بازار آزاد ایران قیمت اکثر کالاها روندی افزایشی داشت و فروشندگان نیز حاضر به معامله محصولات خود نبودند. با توجه به اختلاف قیمت ها در بازار آزاد و بورس کالا، خرید برای معامله گران به صرفه و دارای سود هنگفتی است، از سوی دیگر قاچاق محصولات پلیمری به افغانستان و عراق هم به رغم ابلاغ نامه کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی با امضای معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به گمرکات، همچنان ادامه دارد، از این رو به نظر می رسد با توجه به اینکه نرخ اکثر محصولات پلیمری در بازار آزاد حدودا به 7 هزارتومان در هر کیلو رسیده است، خرید همچنان برای خریداران بورس کالا به صرفه است.

این در حالی است که در شرایط فعلی حذف سقف قیمت ها گر چه روند قیمت ها را افزایشی خواهد کرد، اما حداقل فاصله قیمتی در بازار و بورس کالا را کاهش می دهد و رانت موجود در بازار پتروشیمی را از بین خواهد برد، از سوی دیگر سودهای حاصل از خرید محصولات پتروشیمی به واحدهای تولیدکننده می رسد نه به واسطه ها.

با این حال امروز در بازار ایران پلی اتیلن سبک فیلم 020 بندرامام با 240 تومان افزایش قیمت روبه رو شد، در گروه سنگین ها هم BL3 باختر و مارون روند افزایشی داشتند، پلی استایرن مقاوم هم در محدوده 9 هزار و 500 تومان قرار داشت.

 

ارسال نظر