کد خبر : 41062

قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در بازار آزاد یا بورس؟

خروج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از قیمت گذاری «پلی استایرن» ها

البته در حال حاضر ABS نیز براساس هزینه تمام شده در شرکت های تولید کننده یعنی تبریز و قائدبصیر و توسط این شرکت ها قیمت گذاری می شود، به نظر می رسد پلی استایرن ها هم از این پس در شرکت های تولیدکننده این کالاها و براساس قیمت تمام شده این محصولات قیمت گذاری شوند و سپس در بازار آزاد کشف نرخ شوند

خروج شرکت ملی صنایع پتروشیمی از قیمت گذاری «پلی استایرن» ها

پتروتحلیل- در حالی قیمت گذاری پلی استایرن ها دیگر از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی انجام نمی شود که در ایران پتروشیمی تبریز، شرکت محب پلیمر، تخت جمشید پارس عسلویه و گروه انتخاب تولیدکننده پلی استایرن هستند.

به گزارش «پتروتحلیل»، شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است با توجه به اینکه تولیدکننده های پلی استایرن به جز پتروشیمی تبریز تعهد عرضه در بورس کالا ندارند، از این رو قیمت پلی استایرن ها در بازار شکل می گیرد و نیازی به قیمت گذاری این محصول وجود ندارد، اما این سوال پیش می آید که آیا قیمت محصولات دیگر در بازار آزاد شکل می گیرد یا در بورس؟

اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند که وظیفه اصلی بورس کالا کشف نرخ براساس عرضه وتقاضا است، اما متاسفانه در سال های گذشته تنها بورس کالا به مکانی برای عرضه محصولات پتروشیمی تبدیل شده که کشف نرخ در آن انجام نمی شود.

برخی دیگر از کارشناسان بازار متفق القول هستند که در سال های اخیر تنها بورس به ارائه اطلاعات خرید و فروش محصولات بسنده کرده و برای دولت به مکانی برای گرفتن مالیات تبدیل شده است.

این در حالی است که تعیین قیمت های پایه در حوزه بازار پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال های گذشته انجام شده و اکثرا هم این قیمت گذاری با چالش هایی همراه است.

از سوی دیگر رئیس دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز معتقد است که تا زمانی که قیمت گذاری محصولات پتروشیمی درست نشود، بازار روند پرالتهابی خواهد داشت.

وی همچنین به وضعیت پتروشیمی تندگویان اشاره کرد و گفت: پتروشیمی تندگویان تنها تولید کنندهPET در ایران بر اساس برآوردها این محصول را با زیان عرضه می‌کند، اما خریداران آن از محل فروش PET در بازار آزاد تا بیش از ۵۰ درصد سود می‌کنند که نتیجه اشکال در سازوکارهای مدیریت بازار است.

با این حال به نظر می رسد عرضه کنندگان پلی استایرن ها با توجه به محدودیت هایی که پیش تر در بورس کالا برای خرید این کالاها ایجاد شده است و ورود واسطه ها برای ایجاد انحصار در بازار، ترجیح می دهند که کشف قیمت این کالا را به بازار آزاد بسپارند.

در همین حال دیگر عرضه کنندگان پلی استایرن نیز هر بار اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کردند، اما تقاضای برای خرید این کالاها ثبت نشد و از این رو ترجیح دادند محصولات خود را خارج از بورس عرضه کنند.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ به نظر می رسد دیگر محصولات پتروشیمی نیز قابلیت قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده شرکت های تولیدکننده را داشته باشند و از این رو بازار به همان سمت خواهد رفت.

 

ارسال نظر