کد خبر : 7282

اصلاح نظارت ها بر بورس کالا

miriam20110718164510123

پتروتحلیل- ساز و کار های موجود در بورس کالا، به بیانی آسان تر قیمت گذاری، سهمیه بندی ها و سیستم ثبت نام در سایت بهین یاب باید اصلاح شود تا بازار بتواند راه خودش را پیدا کند.

سید حمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران و عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان این مطلب به خبرنگار پتروتحلیل گفت: نظارت ها بر بورس کالا باید اصلاح شده و دخالت ها کاهش یابد.

به گفته حسینی دخالت ها در بورس کالا در خصوص قیمت گذاری محصولات پتروشیمی، سهمیه بندی ها و همچنین ثبت نام در سایت بهین یاب سبب شده تا مشکلات فراوانی برای خریدار و فروشنده ایجاد شود، از سوی دیگر عدم نقدینگی تولیدکنندگان و همچنین کاهش واردات به دلیل تحریم ها هم این موضوع را تشدید کرده و به همین دلیل در شرایط فعلی شاهد بروز مشکلات عدیده ای در بورس کالا هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: عرضه محصولات پتروشیمی از طریق سهمیه ها و سیستم دولتی، مشکلات بازار پتروشیمی را حل نخواهد کرد، از سوی دیگر دخالت در ساز وکار بورس هم به مشکلات موجود می افزاید، این در حالی است که تا روزی که واردات بر همین منوال باشد و محصولات در بورس و بازار دو نرخی باشند، راهکاریی برای حل مشکل فعلی وجود ندارد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، بورس ابزار نوینی است که باید با الزامات خودش به کار گرفته شود، در غیراین صورت کارآیی نخواهد داشت. وی در ادامه خاطر نشان کرد: تنها راه حل مشکلات بازار پتروشیمی و کاهش واسطه گری در این حوزه، افزایش شفافیت در این بازار است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در پایان یادآور می شود: بعید به نظر می رسد که دولت به این زودی در خصوص عدم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تصمیم گیری کند و البته تضمینی هم برای حل مشکلات با توقف عرضه ها در بورس کالا وجود ندارد.

ارسال نظر