کد خبر : 3171

صادرات موادخام به‌نفع صنعت پتروشیمی نیست

MG_0138

پتروتحلیل- مهندس حبیب خلج، مدیرعامل شرکت ایزومر شیمی با اشاره به کمبود نیروی متخصص به عنوان بزرگ ترین مشکل سازندگان داخلی در اجرای طرح های پتروشیمی می گوید: در حال حاضر سهم سازندگان داخلی در اجرای طرح های پتروشیمی به نسبت بهتر شده و رو به رشد است، اما در دراز مدت باید بر دانش و توان نیروهای داخلی توجه بیشتری شود و در ۷ سال گذشته سهم پیمانکاران داخلی از پروژه های صنعت نفت سالانه حدود ۱/۳ میلیارد دلار بوده است که با برنامه ریزی های انجام شده این رقم در طول یک برنامه ده ساله به حدود ۶ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از تولید کنندگان داخلی گفت: با وجود تمام تلاش های صورت گرفته در چند سال گذشته متاسفانه به تولید کنندگان داخلی توجه لازم نشده است و بیشتر توجه به روی مقوله صادرات متمرکز بوده است. به این ترتیب کارخانجات پایین دستی از نداشتن مواد اولیه آسیب دیدند و بسیاری در شرف تعطیلی قرار گرفتند.

وی افزود: صادرات مواد خام به نفع ما نیست و کارخانجات داخلی در حال ورشکست شدن هستند، بنابراین بهتر است به جای صادرات مواد خام با قیمت پایین ، آن ها را به تولید کنندگان داخی بدهیم و از آنها حمایت کنیم . ضمن این که با این کار در بحث کارآفرینی نیز موثر عمل کرده ایم. وی همچنین اعلام کرد یکی از بحث های اساسی ما یارانه است که بحث آن چه قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و چه پس از آن بارها تکرار شده،اما در عمل اقدامی صورت نگرفته است و باید گفت یارانه هیچ سودی برای صنایع داخلی ما ندارد و بهتر است یکسان سازی قیمت ها انجام شده و ادامه پیدا کند.

این کارشناس بازار پتروشیمی افزود: در حال حاضر در تلاش هستیم تمام مواد اولیه کودهای شیمیایی را خودمان در داخل تولید کنیم تا نیاز به واردات نداشته باشیم و امیدواریم به زودی به این مرحله برسیم که در این صورت به موفقیت بسیار بزرگی دست یافته ایم. علاوه بر این مشکلات کنونی توسعه طرح های پتروشیمی را فرسوده بودن تعدادی از مجتمع های پتروشیمی کشور و همچنین آموزش ندیدن صحیح افراد و نیروی انسانی لازم تشکیل می دهند و مشکل دیگر مسایل مریوط به نگرانی های حفظ محیط زیست است که خود مجال دیگری را برای بررسی می طلبند، که توجه به این مساله نیز به شدت احساس می شود.

ارسال نظر