کد خبر : 8550

افزایش ظرفیت صادرات نفت کوره کشور

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از افزایش ظرفیت صادرات نفت کوره از جزیره خارگ خبر داد. به گزارش ایسنا، سید پیروز موسوی گفت: با اجرای پروژه بهسازی سیستم دریافت نفت سوخت (نفت کوره) ظرفیت صادرات این فرآورده نفتی به ١۶ هزار بشکه در ساعت افزایش می یابد.

او توضیح داد: با اجرای پروژه بهسازی سیستم دریافت نفت سوخت توان صادراتی اسکله "تی" - اسکله شرقی- از پنج هزار بشکه در ساعت به ١۶ هزار بشکه در ساعت و اسکله "آذرپاد" -اسکله غربی- از سه هزار و ۵٠٠ بشکه در ساعت به ٩ هزار و ۶٠٠ بشکه در ساعت خواهد رسید.

وی پیشرفت بخش طراحی این پروژه را حدود ٨۵ درصد اعلام کرد و افزود: برای اجرای این پروژه ۶٫۵ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۶٫۴ میلیون یورو به صورت ارزی اختصاص یافته است. موسوی در مورد مزیت های اجرای این پروژه توضیح داد: ایجاد امکانات صادرات نفت کوره به عنوان محموله صادراتی مانند نفت خام و با شدت جریان مورد تقاضای کشتی های نفت کش علاوه بر تحویل نفت کوره به کشتی ها به عنوان سوخت، از جمله مزیت های اجرای این پروژه است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، کاهش معطلی کشتی‌ها در هنگام بارگیری و تخلیه سوخت و جلوگیری از پرداخت خسارت مالی ناشی از معطلی بیش از حد کشتی ها در پهلوگاه ها را از دیگر مزیت های اجرای پروژه مورد نظر عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، احیای سوآپ نفت خام را سبب افزایش توان دیپلماسی نفت کشور دانست و افزود: برای تحقق این عملیات راهبردی، تمام زیرساخت های لازم فراهم شده است و پروژه های توسعه ای مرتبط با این طرح عملیاتی با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست.

موسوی ادامه داد: با احداث حوضچه فراگیر، ساخت اسکله های مختلف چند منظوره شامل اسکله های تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، اسکله های خدماتی و پشتیبانی و اسکله‌های تعمیراتی برای پهلوگیری نفتکش‌هایی با ظرفیت ١۴ هزار تن، ظرفیت سوآپ نفت خام افزایش می یابد. به گفته موسوی زیرساخت های لازم مطابق با اهداف اولویت دار صنعت نفت در آینده نزدیک در این پایانه به بهره برداری کامل می رسد.

ارسال نظر