کد خبر : 8911

اوج هیجان در بازار پتروشیمی

boursekala8

پتروتحلیل- در هفته جاری شایعه لغو سقف قیمت ها در صدر اخبار بازار پتروشیمی بود. البته بیش از هر چیزی در این هفته لغو خرید از مچینگ برای پروانه داران غیرمرتبط موضوعی بود که معاملات پتروشیمی ها در بازار و بورس کالا را با التهاب گسترده ای روبه رو کرد و به این ترتیب افزایش قیمت ها ادامه دار شد. در معاملات بورس کالا، معاملات پتروشیمی ها با ثبت سقف قیمت در اکثر کالاها همراه بود. به طوری که تقاضای پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ به ۵ هزار و ۶۰۰ تن و قیمت آن در بازار داخل به ۴ هزار و ۳۸۰ تومان در هر کیلو رسید، البته عرضه این کالا در بورس ۲۲۰ تن بود.

این در حالی است که بیشتر معامله گران در بورس کالا با نزدیکی به ماه جدید، همواره ترجیح می دادند از ثبت سقف قیمت خودداری کرده و با احتیاط بیشتری خرید کنند و اجازه بدهند تا سهمیه پروانه های بهره برداری شارژ شود، اما خرید از مچینگ برای پروانه داران مرتبط سبب شده تا بیشتر کارشناسان روند بازار پتروشیمی را افزایشی پیش بینی کنند. به گفته باقری، مدیرکالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین، لغوخرید از مچینگ برای پروانه داران غیرمرتبط، بازار پتروشیمی را از سه جهت تحت تاثیر قرار داده، اول اینکه جوی روانی ایجاد کرده، دوم؛ انتظار تورم را در بازار افزایش داده و سوم اینکه عرضه کننده را نیز تشویق کرده تا میزان عرضه های خود را در بورس کاهش دهد.

این در حالی است که در حال حاضر سه سیستم توزیع محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد؛ توزیع عرضه از طریق بازار، به طوری که قبلا کالاها از مچینگ خریداری می شد و انبار معامله گران از کالا انباشته بود و با سودهای معقولی به خریداران فروخته می شد، اما در حال حاضر عرضه در بازار کاهش یافته و اما تقاضا همچنان ثابت است و حتی به دلیل جو روانی ایجاد شده و قرار گرفتن در ماه محرم تقاضا بالا رفته و از این رو قیمت ها نیز در بازار داخل رشد کرده است. از سوی دیگر عرضه ها در بورس کالا نیز کاهش یافته و اما برخی از مجتمع ها نیز اقدام به عرضه در خارج از بورس کرده اند و نهایتا رانت ایجاد شده، این موضوعات سبب شده تا بازار داخل هیجان زده شود.

در همین حال موضوع خرید کدهای معاملاتی نیز بازار را بیش از هر زمانی تحت تاثیر قرار داده، پیش تر کدهای معاملاتی ۵۰ تا ۱۰۰ تومان توسط معامله گران خریداری می شدند، اما با توجه به کاهش کدهای معاملاتی در حال حاضر قیمت ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر کیلو قرار دارد و این موضوع نیز توانسته قیمت محصولات پتروشیمی را در بازار داخل افزایش دهد، مجموع این عوامل در هفته جاری بازار پتروشیمی را بیش از پیش دچار هیجان کرده است.

به گفته باقری، در این شرایط برداشتن سقف قیمت در بورس کالا و تبدیل آن به سقف ۱۰ درصدی می تواند قیمت ها را بیش از این افزایش دهد، اما اگر سقف قیمت ها کلا برداشته شود، می تواند به بازار کمک کرده و پس از چند هفته روندی متعادلی را به بورس و بازار پتروشیمی برگرداند.

ارسال نظر