کد خبر : 4672

رانت ۶۰۰ تومانی خرید جوش شیرین از بورس

images (22)

پتروتحلیل- نامه نگاری های کارگزاران امروز برای خروج جوش شیرین پتروشیمی شیراز از تالار چندکالایی بورس بالاخره نتیجه داد و این کالا که هفته گذشته براساس تصمیم بورس کالا از تالار اصلی به تالار چندکالایی وارد شده و البته مشکلاتی برای کارگزاران ایجاد کرده بود، دوباره به تالار اصلی بازگشت.

به گفته باقری، مدیر کالایی کارگزاری بهمن، هفته گذشته بورس کالا تصمیم گرفت که جوش شیرین را وارد تالار چند کالایی کند، اما با توجه به اینکه تقاضای این کالا همواره بالاست در این تالار کارگزاران برای ثبت رقم های خود با مشکلات بسیاری روبه رو می شدند، البته در تالار چندکالایی همواره محصولاتی وارد می شود که با تقاضای پایینی روبه رو هستند و ورود جوش شیرین به این تالار تعجب آور بود، با این حال نامه نگاری های کارگزاران امروز به نتیجه رسید و بالاخره این کالا به تالار اصلی بازگردانده شد.

البته در حال حاضر کالاهایی مانند آروماتیک سنگین و گرید آف SBR1712، ایزوبوتانول پتروشیمی شازند در تالار اصلی عرضه می شوند که به گفته کارگزاران قابلیت ورود به تالار چندکالایی را به دلیل تقاضای پایین دارند. در همین حال کالاهایی مانند الکیل بنزن خطی(LAB)، بنزن، حلال ها، دی اتیلن گلایکول، کربنات سدیم سبک و سنگین، متانول، MEG، منومر وینیل استات و جوش شیرین البته با نامه نگاری کارگزاران در تالار اصلی عرضه می شوند.

با این حال امروز غیبت کربنات سدیم سبک در بورس کالا وارد چهارمین هفته خود شد، به این ترتیب در بازار داخل هم نرخ این کالا در محدوده ۱۲۵۰ تومان قرار داشت که به گفته تاجران با توجه به عدم کشش بازار در همین سطح، طی هفته جاری مانده است. از سوی دیگر کربنات سدیم سنگین و جوش شیرین پتروشیمی شیراز در این روز عرضه شده و مانند هفته های گذشته به دلیل تقاضای بالا و اختلاف قیمت چشمگیر در بازار نقدی و بورس با سقف قیمت خریداری شدند. جوش شیرین در بورس کالا با قیمت پایه ۷۴۶ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که با سقف قیمت یعنی ۷۸۳ تومان خریداری شد، در بازار داخل نرخ این کالا به ۱۷۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. این در حالی است که طی ماههای گذشته همواره نرخ این کالا در بورس و بازار نقدی اختلاف بسیاری داشته و به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی همواره رانتی معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان به جیب دلالان سرازیر شده است. از سوی دیگر کربنات سدیم سنگین هم در این روز با نرخ پایه ۵۳۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه و با قیمت ۵۵۷ تومان خریداری شد، نرخ این کالا هم در بازار داخل در محدوده ۱۲۰۰ تومان در هر کیلو قرار دارد. البته در بازار داخل کربنات های مراغه و سمنان هم وجود دارد و از این رو مصرف کنندگان واقعی این کالاها می توانند از محصولات این شرکت ها استفاده کنند.

البته در رینگ شیمیایی امروز کالاهایی دیگری مانند هفته های پیش دی اتیل هگزانول ، منومر وینیل استات و دی اتیلن گلایکول شازند و مارون و حلال ویژه پالایش نفت اصفهان با سقف قیمت خریداری شدند. با این حال متانول شیراز و فن آوران در این روز با نرخ پایه یعنی ۸۱۸ تومان خریداری شد و بخشی از متانول فن آوران هم وارد زمان مچینگ شد. معامله گران معتقدند؛ بازار متانول که پیش تر با تقاضای بالایی روبه رو بود، در حال حاضر به تعادل رسیده و از این رو از شدت مبادلات در بازار متانول کاسته شده است.

این در حالی است که کارشناسان بازار شیمیایی ها معتقدند؛ در حال حاضر در بازار این کالاها نرخ های پایه و عدم عرضه کالاها در بورس می تواند بر بازار اثرگذار باشد و از این رو در هفته های گذشته جهش های ناگهانی در این حوزه نداشتیم و مانند بازار پلیمری ها بیشتر کالاهایی مورد توجه بودند که اختلاف قیمت در بازار نقدی و بورس داشتند.

به گفته کارشناس کارگزاری بهمن، در هفته جاری در رینگ پتروشیمی برخی از گریدهای پلی پروپیلن نساجی مورد توجه بودند که در بازار داخل هم کمبود آنها مشاهده می شد و در بورس هم با عرضه های کم مواجه شده بودند. این در حالی است که پلی اتیلن سنگین ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم که پیش تر با تقاضای بالایی روبه رو می شد در هفته جاری وارد زمان مچینگ شد،همچنین پلی اتیلن های سبک گرید ۰۲۰ و ۰۰۷۵ هم تقاضای پیش تر با رقابت قیمتی خریداری می شدند در این هفته وارد زمان مچینگ شدند، اما پلی اتیلن های ترفتالات گرید BG ها، SBR ها، EX3 و پلی استایرن های انبساطی که با اختلاف قیمت در بازار نقدی و بورس روبه رو هستند، تقاضای خوبی دارند و به نظر می رسد که افت و خیز قیمت ها در بازار پلیمرها و در هفته های گذشته برای برخی از کالاها مقطعی بوده است.

در همین حال بیشتر کارشناسان می گویند: بازار پتروشیمی در هفته آتی با توجه به قرار گرفتن در پایان ماه و اتمام سهمیه پروانه های بهره برداری، همچنین شایعات درخصوص قیمت های پایه و مشخص شدن تکلیف صلاحیت وزیران با تغییرات عمده ای روبه رو نشود.

ارسال نظر