کد خبر : 4316

افزایش قیمت ها پس از تحلیف روحانی

commodity stock

پتروتحلیل- برگزاری معاملات امروز رینگ پتروشیمی پس از چند روز رکود و بعد از تحلیف روحانی و همچنین اعلام کابینه، بازار پتروشیمی را با اندکی جنب و جوش همراه کرد، به طوری که اکثر محصولات پلیمری با افزایش قیمت ۲۰ تا ۱۰۰ تومانی در هر کیلو روبه رو شدند. البته بیشترین افزایش قیمت متعلق به پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز بود که پس از مبادلات بورس و ثبت سقف قیمت ۱۶۰ تومان در هر کیلو و در بازار داخل افزایش قیمت داشت.

البته پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ هم امروز در بورس کالا با سقف قیمت خریداری شد، این کالا که با نرخ پایه ۴۶۶۹ تومان و حجم ۶۰۰ تن عرضه شده بود با سقف قیمت یعنی ۴۹۰۳ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. در بازار داخل هم این کالا با نرخ ۵۴۲۰ تومان توسط معامله گران پیشنهاد شد. همچنین در این روز کوپلیمرها هم در بورس با سقف قیمت خریداری شدند، پلی اتیلن دورانی MD3840UA تبریز و پلی پروپیلن شیمیایی MR230C مارون به ترتیب با نرخ پایه ۳۷۷۲ و ۴۱۸۹ تومان و جمعا به حجم ۱۰۳۰ تن عرضه شدند و با سقف قیمت یعنی ۳۹۶۱ و ۴۳۹۸ تومان خریداری شدند.

به گفته معامله گران با توجه به عرضه های کم کوپلیمرها در بورس کالا نرخ این کالا در بازار نقدی و بورس با اختلاف زیادی همراه است، به طوری که کوپلیمرهای گرید MD و MR با نرخ های ۵۵۰۰ تا ۵۶۰۰ در بازار داخل معامله می شوند، از سوی دیگر کوپلیمرهای گرید R40 و R60 هم در بازار داخل به ندرت وجود دارند و در بورس کالا هم با غیبت های طولانی عرضه می شوند، اما برخی از تاجران بازار نرخ آنها را ۵۸۰۰ تا ۵۹۰۰ عنوان می کنند. در این روز همچنین پلی پروپیلن نساجی ۵۵۰j هم به دلیل عرضه اندک و ۵۰۰ تنی آن با سقف قیمت خریداری شد. این کالا که با نرخ پایه ۳۶۹۳ تومان عرضه شده بود با سقف قیمت یعنی ۳۸۷۸ تومان خریداری شد که به گفته معامله گران گران تر از بازار داخل بود، به طوری که امروز در ابتدای مبادلات این کالا توسط تاجران در بازار داخل ۴۱۵۰ تومان پیشنهاد می شد، در بورس کالا هم با ثبت سقف ۳۸۷۸ تومانی و با احتساب کارمزد و مالیات بر ارزش افزوده ۴۲۰۰ تومان برای معامله گران رقم خواهد خورد که بالاتر از نرخ بازار داخل است.

در این روز همچنین ABS پتروشیمی تبریز هم با سقف قیمت یعنی ۵۹۱۳ تومان خریداری شد، حجم عرضه این کالا ۶۰۰ تن بود، اما با تقاضای دوبرابری روبه رو شد. در بازار داخل هم متاثر از ثبت سقف قیمت در بورس نرخ این کالا به ۶۸۵۰ تومان در بازار داخل رسید. گفته می شود عدم واردات برخی از کالاهای پلیمری که در صدر آنها پلی استایرن ها قرار دارد، از دلایلی است که معامله گران بیشتری را به خرید آنها در هفته های اخیر ترغیب کرده و همچنین اختلاف قیمت ها را در بورس و بازار افزایش داده است.

البته برخی از معامله گران افزایش قیمت ها در بازار داخل را به تعطیلات بازار در هفته گذشته هم مربوط می دانند و معتقدند؛ پس از تعطیلات و بازگشت معامله گران به بازار، اندکی جنب و جوش در بازار داخل افزایش یافته است. در همین حال اتفاقات سیاسی در هفته جاری که در راس آنها تحلیف روحانی قرار داشت و همچنین نوسانات پی در پی قیمت دلار که امروز به مرز ۳ هزار و ۱۷۰ تومان رسید، سبب شده تا معامله گران بسیاری در تردید برای خرید از بازار پتروشیمی باقی بمانند.

ارسال نظر