کد خبر : 4194

ابهامات بازار آمونیاک

ammonia-liquid-156508

پتروتحلیل- در حالی برخی از فعالان بازار شیمیایی از کمبود آمونیاک در بازار داخل و کاهش فروشنده ها خبر می دهند که در روزهای اخیر نرخ مشخصی از این کالا در بازار داخل وجود نداشت.ناظم، فعال بازار شیمیایی در این باره می گوید: تحریم های اقتصادی سبب شده که واردات آمونیاک از چین در ماه های اخیر کاهش یابد و از این رو با کاهش آمونیاک در بازار داخل مواجه باشیم. این در حالی است که آمونیاک تولیدی سه شرکت پتروشیمی یعنی خراسان، شیراز و کرمانشاه در بورس کالا عرضه می شود، البته با شروع مرداد نرخ پایه این کالا با افتی معادل ۱۶۰ تومان متاثر از کاهش نرخ در بازارهای جهانی روبه رو شد، به این ترتیب آمونیاک گاز و مایع با نرخ پایه ۱۱۷۷ تومان و آمونیاک محلول هم با قیمت ۲۹۴ تومان طی دو هفته گذشته بر تابلوی بورس آمد. البته هفته گذشته آمونیاک در بورس با نرخ پایه معامله شد و رقابتی برای خرید آن نشد.

این در حالی است که مقدسی، مدیرروابط عمومی پتروشیمی کرمانشاه معتقد است؛ آمونیاک یک محصول میانی در پتروشیمی های تولید است که ۹۵ درصد آن خوراک این مجتمع ها است و برای تولید اوره مورد استفاده قرار می گیرد که البته میزان تولید این کالا هم بسیار محدود است، از این رو مقدار عرضه آن در بورس اندک است، اما واسطه های بسیاری در بورس کالا حضور دارند و به این ترتیب با خرید عمده کالاها سعی می کنند بر قیمت و میزان فروش آن در بازار داخل نظارت کنند و از این رو دسترسی مصرف کننده واقعی به این کالاها کاهش پیدا می کند.

با این حال احتمال دارد که با وجود اقبال پتروشیمی های اوره ساز و با توجه به اینکه آمونیاک خوراک آنها محسوب می شود و تولید اوره در این گروه از پتروشیمی ها در ماه های اخیر افزایش یافته، میزان استفاده از آمونیاک در پتروشیمی های تولیدکننده اوره نیز افزایش پیدا کرده باشد. در همین حال یک مقام آگاه در این باره می گوید: با توجه به اینکه میزان مصرف آمونیاک همواره پاسخ گوی نیاز داخل بوده و حتی با مازاد تولید هم مواجه بوده ایم و صادرات نیز داشته ایم، کمبود آمونیاک در بازار داخل می تواند دو دلیل داشته باشد؛ اول اینکه گاز تحویلی به پتروشیمی ها کم شده باشد و در نتیجه میزان تولید آمونیاک نیز پایین آمده باشد، اما دلیل دوم؛ شاید صادرات حجم زیادی از تولید آمونیاک باشد که بازار را با کمبود مواجه کرده و در حال حاضر هم تولیدکنندگان داخل را به واردات راغب کرده باشد.

با این حال به گفته این مقام آگاه با توجه به اینکه آمونیاک کاربردهای دیگری به جز تولید اوره در بازار داخل مانند استفاده در واحدهای یخ ساز دارد، گفت: احتمال دارد که تولیدکنندگان با توجه به کمبود این کالا در بازار داخل اقدام به واردات آن کرده باشند. البته گفته می شود پتروشیمی شیراز سالانه ۴۳۲۰۰۰ تن اوره و ۵۴۳۰۰۰ تن آمونیاک، همچنین پتروشیمی خراسان هم روزانه ۱۰۰۰ تن آمونیاک و ۱۵۰۰ تن اوره تولید می کند. در همین حال ظرفیت اسمی تولید آمونیاک و اوره پتروشیمی کرمانشاه هم روزانه ۱۲۰۰ و ۲۰۰۰ تن است که حجم زیادی از آن صادر می شود.

جدول حجم عرضه و قیمت پایه آمونیاک در بورس کالا طی ۵ ماه گذشته-برای استفاده کلیک کنید:

amoniak_2

ارسال نظر