کد خبر : 4112

غیبت ادامه دار محصولات شیراز و مغایرت تولید و عرضه ها

5236

پتروتحلیل- جوش شیرین و کربنات های سبک و سنگین پتروشیمی شیراز برای دومین هفته متوالی در بورس کالا غیبت داشتند، به این ترتیب این کالاها در بازار داخل با رشد قیمت روبه رو بودند، جوش شیرین در این روز به مرز ۱۶۳۰ تومان و کربنات های سدیم سبک و سنگین نیز به ترتیب در محدوده ۱۱۶۰ و ۱۱۸۰ تومان در هر کیلو قرار گرفتند.

گمانه زنی هایی در خصوص عدم عرضه پتروشیمی شیراز در بورس کالا وجود دارد که یکی از آنها فروش خارج از بورس پتروشیمی شیراز و دیگری مشکلات سهمیه بندی آب در مجتمع شیراز است که با وجود کاهش درجه هوا، برخی از معامله گران احتمال می دهند مشکلات تولید این مجتمع مرتفع شود. این درحالی است که در دو هفته ای که جوش شیرین و کربنات های سدیم سبک و سنگین عرضه نشدند، متانول این مجتمع عرضه شد و با سقف قیمت یعنی نرخ ۸۲۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شد، این در حالی است که متانول فن آوران با نرخ پایه یعنی ۷۸۵ تومان خریداری شده و بخش زیادی از آن هم وارد زمان مچینگ شد.

البته در آمار کل تولید و فروش پتروشیمی شیراز در بورس کالا و در سال ۹۱ مغایرت هایی دیده می شود و از این رو با توجه به اینکه آمار صادرات این مجتمع هم در صورت های مالی این شرکت آمده، بیشتر معامله گران در خصوص حجم اندک عرضه جوش شیرین و کربنات های سدیم سبک و سنگین و افزایش اختلاف ها در بازار نقدی و بورس ابراز نگرانی می کنند.

با این حال به گفته بیات، مدیرکالایی کارگزاری نهایت نگر، کالاهایی در رینگ شیمیایی مورد توجه خریداران قرار دارند که عرضه و تقاضای آنها همخوانی ندارد و با توجه به اختلاف قیمت ها در بورس و بازار نقدی با رقابت های سنگین و در نتیجه ثبت سقف قیمت و تسهیم به نسبت رو به رو می شوند. این در حالی است که مابقی کالاها مانند سودکاستیک با وجود عرضه های ۵ هزارتنی با ۱۲۰۰ تن تقاضا روبه رو شده و وارد زمان مچینگ می شود.

به گفته این کارشناس بازار پتروشیمی در حال حاضر تقاضاها کوتاه مدت و در حد نیاز روزانه مصرف کنندگان است و خریدها برای ذخیره سازی انجام نمی شود. این در حالی است که هفته آینده برنامه های جدید دولت اعلام خواهد شد و پیش بینی می شود به احتمال زیاد عمده اتفاقات در بازار ارز رخ دهد که بنابر گمانه زنی ها افت قیمت ارز و یا عدم افزایش آن است. گفته می شود اعلام کابینه که شنیده شده بعد از تحلیف و روز یکشنبه برگزار خواهد شد می تواند بر بازار ارز و پس از آن بر بازارهای کالایی اثر گذار باشد و بیشتر بازاریان نیز در انتظار این اخبار و نتیجه گیری حاصل از آن و خروج از ابهامات موجود هستند.

با این حال همچنان در رینگ شیمیایی کالاهایی مانند دی اتیلن هگزانول، منومر وینیل استات شازند، منو اتیلن گلایکول شازند، فرسا شیمی و مارون با رقابت کارگزاران مانند هفته های گذشته مواجه شده و سقف قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که عرضه های کربنات ها به گفته بسیاری از معامله گران هر هفته در بورس کالا با تقاضای ۴ تا ۵ هزارتنی روبه رو می شود، حال آنکه به میزان ۵۰۰ تن عرضه می شوند و با توجه به محدودیت های سقف قیمت احتمال کم شدن اختلاف قیمت این کالاها در بورس و بازار نقدی وجود دارد، اما احتمال نمی رود که قیمت این کالاها در بورس و بازار یکسان شود.

در همین حال برخی از کارشناسان بازار اعتقاد دارند با اعلام سیاست های دولت جدید و مشخص شدن روند صادرات احتمال دارد بازار پتروشیمی پس از پایان ماه رمضان با تحرک بیشتر در خرید و تولید مواجه شود، با این حال عده ای از آنها انتظار ندارند که دلار در بازار ارز از مرز ۳ هزارتومان پایین تر بیاید.

آمار کل تولید و فروش پتروشیمی شیراز در بورس کالا در سال ۹۱ و اطلاعات و صورت های مالی۱۲ ماهه منتهی به ۹۱/۱۲/۳۰- برای استفاده کلیک کنید:

shiraz

ارسال نظر