کد خبر : 3914

احتمال افزایش‌قیمت‌جوش‌شیرین و کربنات‌های سدیم شیراز

images (17)

پتروتحلیل- کتایون دارابی:عدم عرضه جوش شیرین و کربنات های سبک و سنگین شیراز امروز در بورس کالا سبب شد تا احتمال رشد قیمت این کالاها در روزهای آتی و در بازار داخل افزایش یابد. گفته می شود سهمیه بندی آب، سبب شده تا پتروشیمی شیراز با مشکلات تولید روبه رو باشد و از این رو تصمیم بگیرد در هفته جاری جوش شیرین و کربنات های خود را در بورس عرضه نکند. البته در هفته های اخیر موضوع فروش خارج از بورس این مجتمع هم در بازار مطرح بوده است. در همین حال عده ای از معامله گران بازار شیمیایی به رکود و تقاضای اندک در این بازار اشاره می کنند و انتظار ندارند که قیمت ها با تغییرات محسوسی تا پیش از پایان ماه رمضان روبه رو شود. از این رو انتظار افزایش قیمت برای کربنات های سدیم سبک و سنگین ۱۰۰ تومان در هر کیلو است.

با این حال امروز متانول پتروشیمی شیراز در این روز با قیمت پایه ۷۸۳ تومان عرضه و معامله شد. متانول های زاگرس و فن آوران هم در این روز با توجه به عرضه های زیاد در بورس کالا با نرخ پایه معامله شدند. در بازار داخل هم افزایش عرضه ها سبب شد تا امروز نرخ متانول فن آوران با ۱۳۰ تومان افت به مرز ۱۰۰۰ تن برسد، متانول زاگرس هم ۱۰۰۰ تومان بود، اما متانول شیراز با نرخ ۱۰۵۰ تومان پیشنهاد شد.

به هر حال امروز در رینگ محصولات شیمیایی منو اتیلن گلایکول مارون، شازند و فرسا شیمی با سقف قیمت خریداری شدند. این کالاها با نرخ پایه ۲ هزار و ۳۴۲ تومان و جمعا با حجم ۲ هزارتن عرضه شده بود که با سقف قیمت یعنی ۲ هزار و ۴۶۰ تومان خریداری شد. این در حالی است که نرخ منو اتیلن گلایکول در بازار داخل ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلو توسط تاجران پیشنهاد می شود. در همین حال منومر وینیل استات و دی اتیل هگزانول شازند هم در این روز سقف قیمت را مانند ماه های گذشته تجربه کردند.

به گفته باقری، مدیرکالایی کارگزاری بهمن، عرضه های اندک این کالاها در بورس سبب شده تا هر هفته مصرف کنندگان برای خرید آنها به رقابت بپردازند، این در حالی است که در بازار داخل این کالاها نرخ دقیق و مشخصی ندارند. گفته می شود تناژ پایین این کالاها در بازار داخل یکی از دلایلی است که نرخ واقعی ای برای آنها وجود ندارد. با این حال در بازار شیمیایی هم مانند بازار پلیمری ها معامله گران به خرید کالاهایی علاقه نشان می دهند که در بازار نقدی و بورس اختلاف قیمت بالایی وجود دارد.

البته در این روز استایرن منومر پتروشیمی پارس که در هفته های گذشته همواره با سقف قیمت خریداری می شد، با نرخ پایه یعنی ۴ هزار و ۳۰۷ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. گر چه در هفته های گذشته نرخ پایه این کالا ۳۰۰ تومان گران تر شده بود، اما برخی از معامله گران احتمال می دهند بازار جهانی این کالا روند نزولی یافته باشد.

با این حال به اعتقاد کارشناسان بازار متغیری برای تغییر روند بازار محصولات شیمیایی وجود ندارد و احتمال ثبات قیمت ها تا پایان ماه وجود دارد. البته در این روز بازار محصولات پلیمری با توقف مبادلات همراه بود، در عین حال شایعه افت قیمت های پایه نیز که در بازار جریان یافته بود، بیشتر معامله گران را با تردید روبه رو کرد و به این ترتیب تاجران بسیاری ترجیح دادند مبادلات خود را متوقف کنند. در بازار محصولات پلیمری هم معامله گران احتمال افت قیمت ها را اندک می دانند و معتقدند؛ قیمت ها در همین حد و تا پایان ماه رمضان باقی خواهد ماند.

ارسال نظر