کد خبر : 7169

کاهش قیمت استایرن در آسیا و اروپا

پتروتحلیل- تهمینه رحمانی: قیمت استایرن در آسیا و اروپا کاهش پیدا کرد. کاهش قیمت مشاهده شده در اروپا بیشتر بوده که علت آن تقاضای کمتر و کاهش قیمت نفتا در این منطقه می باشد. در آسیا، معامله گران کاهش تقاضا برای استایرن را گزارش داده اند. مشکلات تولیدی در این منطقه باعث شده است که این کاهش قیمت در مقایسه با اروپا کمتر باشد.

در یک نگاه کلی به بازار قیمت ها، قیمت استایرن به میزان ۲۵ تن/دلار براساس فوب کره ی شمالی و ۲۱۰ تن/دلار براساس فوب شمال غرب اروپا در مقایسه باشروع ماه سپتامبر کاهش پیدا کرده است.

معامله گران در اروپا به افزایش سطح منابع در زمان کاهش تقاضا به عنوان عامل کاهش دهنده ی قیمت اشاره می کنند. همچنین کاهش ۳۵ تن/دلار در قیمت بنزن بر اساس CIF شمال غرب اروپا از اوایل ماه سپتامبر و کاهش ۵۰ تن/دلار در قیمت نفتا از دیگر دلایل کاهش قیمت استایرن در منطقه می باشند. تولید کنندگان استایرن آینده امیدوارکننده ای را برای قیمت ها پیش بینی نمی کنند. یک تولیدکننده استایرن در غرب اروپا گفت که میزان کاهش قیمت ۸۰-۶۰ تن/یورو را برای ماه اکتبر به دلیل کاهش در هزینه های تولید پیش بینی می کند. یک توزیع کننده گفت:"خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت در حدود ۵۰-۳۰ تن/یورو در ماه اکتبر به گوش می رسد اما ما فکر می کنیم که تولید کنندگان قصد دارند در ابتدا سعی کنند قیمت های پیشنهادی اولیه خود را ثابت نگه دارند."

ASTAYREN

در آسیا نیز روند کاهشی مشابهی در قیمت استایرن مشاهده می شود اما میزان این کاهش قیمت نسبت به بازار اروپا کمتر است. قیمت نفتا در بازار آسیا به میزان ۴۵ تن/دلار از اوایل ماه سپتامبر کاهش پیدا کرده است و باعث تاثیر کاهشی بر قیمت استایرن شده است. با این حال مشکلات تولیدی باعث عدم مشاهده ی کاهش بیشتر در قیمت استایرن در بازار آسیا شده است.

خط تولید Nihon Oxivane با ظرفیت ۴۲۰۰۰۰ سال/تن در Chiba,Japan در ۴ سپتامبر به منظور تعمیرات و نگهداری بسته شد. این خط تولید در اواسط ماه اکتبر دوباره راه اندازی خواهد شد. خط تولید شماره‌ی ۳، Asahi Kasei در Mizushuma,Japan در ۲۶ سپتامبر بسته خواهد شد. انتظار می رود این تعطیلی ۴۰ روز طول بکشد. خط تولید Daesan متعلق به Lotte کره ی جنوبی با ظرفیت تولید ۵۶۰۰۰۰ سال/ تن در ۲۳ سپتامبر به منظور تعمیرات و نگهداری بسته شد. این خط تولید در نیمه دوم ماه اکتبر دوباره راه اندازی خواهد شد. در این هنگام، بر اساس منابع بازار، شرکت سنگاپوری Ellba Eastern و شریکانش Shell و BASF در ۲۶ سپتامبر در تامین منابع برای خط تولید خود در جزیره‌ی Jurong با ظرفیت تولید ۵۵۰۰۰۰ سال/تن با مشکل مواجه شده اند.

ارسال نظر