کد خبر : 8019

بازار سهام و مساله خوراک

petroshimi15
پتروتحلیل- بورس اوراق بهادار امروز نیز روز متعادلی را پشت سرگذاشت که البته روند معاملاتی آن بهتر از روزهای گذشته بود. پس از چند روز فشار سنگین فروش ناشی از گزارش های نامناسب در گروه پالایشگاهی بود. این گزارشهای باعث افت قیمت سهام پالایشگاهی شده بود اما این افت دیروز به پایان رسیده و اکثر پالایشگاهها به مدد حضور نقدینگی فعال در بازار به مسیر رشد باز گشتند.
در شرایط کنونی به نظر می رسد حضور نقدینگی قابل ملاحظه در بازار موجب شده است سهام با استراحت اندک مواجه بوده و حتی در صورت نیاز به اصلاح قیمتی حضور سرمایه گذاران تازه وارد به بازار موجب می شود تا برای سهام خریداران در هر شرایطی حضور داشته باشد. از این رو با مثبت شدن هر سهم حتی اگر محتوی اطلاعاتی گزارشهای شش ماهه آنها چندان چنگی به دل نزد خریداران امیدوار به آینده دستورات خریدی را راهی تابلو کنند.
در گروه پتروشیمی امروز بحث عمده موضوع قیمت خوراک پتروشیمی بود. در حالی که اکثر منابع غیر رسمی بر کاهش قیمت خوراک مایع تاکید دارند در مورد خوراک گازی تشت و اختلاف قابل ملاحظه ای به چشم می خورد اما به نظر می رسد موضوع افزایش قیمت خوراک گاز قطعی بوده و تنها بحث در مورد میزان این افزایش که از سه سنت کنونی به رقم جدیدی است که پیشنهاد مطرح شده از ۶٫۵ سنت تا ۱۳سنت را در بر می گیرد. این امر در شرایطی است که نفس افزایش قیمت متعادل گاز تاثیر چندانی روی شرکتهای پتروشیمی نخواهد داشت هر چند که عملا با افزایش گاز پتروشیمی ها تبعیضی میان صنایع برقرار می شود چرا که آن دسته از صنایعی که گاز را سوزانده و به مصرف حرارتی می رسانند پول کمتری نسبت به شرکتهای پتروشیمی که گاز را به محصول باارزش صادراتی تبدیل می کنند می پردازند.انتظار می رود وضیعت خوراک گازی در هفته آینده مشخص شود.
ارسال نظر