کد خبر : 5359

خبرهای خوب از بندرعباس، لاوان و هلدینگ پارسیان

shakhes

پتروتحلیل- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار امروز شاهد چرخش معاملات و انتشار خبرهای مناسبی در بازار بود. در حالی که حدود سه روز افت بازار سبب کاهش قیمت سهام و ارزندگی آنها شده بود امروز با کاهش شبح جنگ در سوریه بازار سهام فرصتی برای بازگشت را تجربه کرد و برخلاف روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته و دیروز شنبه بازار یکپارچه رشد کرد، این رشد همچنین دیروز با خبرهای خوشی همراه شد. نخستین خبر را امروز پالایشگاه لاوان منتشر کرد لاوان که از اسفند سال گذشته متوقف است امروز گزارش سه ماهه و پیش بینی سود سال جاری خود را منتشر کرد تا عملا بازار در انتظار انفجار سهام لاوان باشد.

در گروه پالایشگاهی تا کنون پالایشگاههای تهران، اصفهان و بندرعباس در بازگشایی ها خود شگفتی ساز بودند و اینک احتمالا لاوان نیز کارنامه ای نظیر این سه پالایشگاه برجای خواهد گذاشت.لاوان در گزارش خود سود ۲هزار و ۸۲۴ریالی را اعلام کرده است که در سه ماهه ۱۸درصد آن معادل ۵۰۷ریال پوشش داده است. لازم به ذکر است، شرکت پیشبینی افزایش ظرفیت تولید شرکت از ۵۰ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه راداشته است و شرکت موفق به تولید و فروش برخی از فراورده های نفتی جدید مانند بنزین ایزومریت و سوخت جت و گوگرد نیز خواهد شد. همچنین لاوان پیشبینی بهره برداری تدریجی از طرح بهینه سازی بنزین که شامل تولید محصولات جدید از تیرماه لغایت مهرماه را دارد که تاکنون محقق نشده است.

در همین حال دیروز پالایشگاه بندرعباس نیز در گزارشی خاطرنشان کرد که برخی از ابهامات در مورد سود پالایشگاهها حل شده است. در نامه ای که پالایشگاه بندرعباس به نقل از معاونت برنامه ریزی و منابع هیدروکربنی منتشر کرده است آمده است:

ax

این نامه می تواند سود پالایشگاهها را متحول کند از این رو دیروز پالایشگاه بندرعباس با صف خرید همراه شد و پالایشگاه تهران نیز از ورای مرز ۸ میلیون ریال در هر سهم عبور کرد. در گروه پتروشیمی امروز ابتدا خبرنگران کننده آتش سوزی در پتروشیمی آبادان منتشر شد اما این خبر که منجر به توقف نماد پتروشیمی آبادان شد در ادامه تضعیف شد تا در نهایت مهار آتش سوزی و عدم خسارت سنگین در اختیار بازار قرار گرفت. با توجه به این مساله سهامداران آبادان نفس راحتی کشیدند در این گروه هلدینگ نفت و گاز پارسیان نیز سرانجام گزارش خود را با شفاف سازی مساله مالکیت این شرکت بر پتروشیمی شیراز منتشر کرد تا راه برای بازگشت این نماد نیز به تابلو بورس باز شود. پارسان در گزارش خود سود هر سهم را با ۲ درصد افزایش از هزار و ۷۶۹ ریال به هزار و ۸۰۹ ریال رسانده است که در ۶ ماهه ۴۹ درصد آنرا محقق کرده است.

پارسان همچنین در مورد معامله پتروشیمی شیراز گزارشی منتشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است،پارسان حدود ۷۶۰ میلیون سهم پتروشیمی شیراز معادل ۲۹٫۸ درصد از سهام این شرکت را در مهر سال ۹۰ با قیمت ۳۶۲٫۸ میلیارد تومان از ساتا به صورت مبایعه نامه خریداری نموده است. همچنین در اسفند ماه سال ۹۰ نیز حدود ۷۶۰ میلیون سهم پتروشیمی شیراز را با قیمت ۴۱۵٫۱ میلیارد تومان به صورت مبایعه نامه از شرکت انرژی سپهر خریداری کرده است.

به موجب بند ب ماده ۹۹ قانون برنامۀ پنج‌سالۀ پنجم توسعۀ جمهوری اسلامی ایران، مصوب دی‌ ماه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی که از ابتدای سال۱۳۹۰ لازم‌الاجرا می‌باشد، «معاملات اوراق بهادار ثبت‌شده در سازمان فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آن ها حسب‌مورد امکان‌پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است. لذا خرید سهام شرکت پتروشیمی شیراز توسط شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان وفق ماده قانونی مذکور نبوده است.

لذا مطابق یادداشت‌ توضیحی ۱۰-۱۵ صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به سی آذر۹۱، آن بخش از سهام شرکت پتروشیمی شیراز که از طریق سامانه معاملات بورس به شرکت انتقال یافت (حدودا ۱۲ درصد در مهر ماه ۱۳۹۱) به سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انتقال یافت و مابقی سهام خریداری شده به سرفصل پیش‌پرداخت‌ سرمایه‌گذاری منتقل شد. همچنین مطابق یادداشت مذکور، شرکت اعلام نموده است، از آنجایی‌که دو معامله بلوکی اشاره شده قبل از برگزاری مجمع سال ۱۳۹۰ پتروشیمی شیراز اتفاق افتاده بود، شرکت‌های ساتا و انرژی سپهر طی نامه‌ای به پتروشیمی شیراز اعلام نمودند که سهم سود آن‌ها را به مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال به نفت و گاز پارسیان پرداخت نماید که این مبلغ نیز از پیش‌پرداخت سرمایه‌گذاری در شیراز کسر شده است.

پس از مطرح شدن درخواست شرکت برای انتقال سهام شرکت پتروشیمی شیراز در خارج از ساعت معاملات، شورای عالی بورس با انتقال سهام مذکور در خارج از ساعت معاملاتی به قیمت روز و با رعایت مقررات مربوط موافقت نمود. موافقت شورای عالی بورس طی نامه شماره ۱۱۸۳۲۵ مورخ ۹۲٫۳٫۱۲ به اطلاع شرکت رسید.

لذا شرکت پیرو مجوز شورای عالی بورس، اقدام به انتقال مابقی سهام خریداری شده از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح و انرژی سپهر در تاریخ ‌۹۲٫۴٫۳۰ (تعداد ۷۶۶ر۷۵۶ر۲۶۰ سهم) و سی و یکم تیرماه ۹۲ حدود۲۵۶ میلیون سهم و در تاریخ بیست و ششم مرداد۹۲ (تعداد ۶۴۵میلیون سهم) نمود، اضافه می‌نماید: علی‌رغم مفاد مجوز شورای عالی بورس و همچنین نامه‌ ارسال شده به شرکت مبنی بر اعمال سرمایه‌گذاری انجام شده مطابق با تاریخ‌های نقل و انتقال سهام و با قیمت روز، در صورت‌های مالی دوره ۶ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۲، سرمایه‌گذاری انجام شده به بهای خرید مبایعه نامه‌ای پس از کسر سود سهام سال‌های مالی۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ شرکت پتروشیمی شیراز (متعلق به فروشندگان سهام) درج شده و در صورت وضعیت پرتفوی یک ماهه منتهی به تیرماه ۱۳۹۲ نیز سهام منتقل شده به شرکت به قیمت روز نقل و انتقال سهام، درج نگردیده است. با انتشار این نامه به نظر می رسد پارسان بتواند با تابلو بازگردد هر چند که هنوز تکلیف پالایشگاه شیراز این شرکت روشن نشده است. درگروه پتروشیمی امروز اکثر نمادها توانستند بازگشت قیمتی را تجربه کنند این امر در مورد شرکتهای نفتی و شیمیایی نیز صادق بود.

ارسال نظر