کد خبر : 3387

تاپیکو هم بورسی شد

ff73803bb9c07a9d94d0763d21ea9210

پتروتحلیل- همایون دارابی: تلاش تامین اجتماعی برای عرضه هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین دیروز به نتیجه نشست و این شرکت در دومین عرضه خود توانست با قیمت ۳هزار و ۵۰۰ریال به روی تابلو برود.عرضه نخست این شرکت در اردیبهشت ماه امسال به دلیل عدم شرایط مناسب در بازار در قیمت ۳هزار و ۳۰۰ریال با شکست مواجه شد.

در بازار امروز بیشتر شرکت های حقوقی از جمله بانک ها و بیمه ها و صندوق های تامین اجتماعی خریدار تاپیکو بودند چرا که این شرکت با توجه به ارزش خالص دارایی ۴هزار تا ۴هزار و ۵۰۰ریالی هر سهم خود و همچنین مالکیت در ۴۰ شرکت مهم صنعت نفت و گاز و پتروشیمی فرصت مناسبی را به سرمایه گذاران برای مشارکت در این بخش می دهد.از دید سرمایه گذاران خرید سهام تاپیکو بدون دردسرهای خرید مستقیم سهام موجب بهره مندی سرمایه گذار از مزیت سرمایه گذاری در این بخش مهم از اقتصاد کشور می شود.

در همین حال تاپیکو از عرضه اول در اردیبهشت ماه نسبت به شرایط کنونی تغییراتی را داشته است. درکنار رشد قابل ملاحظه ارزش داراییها این شرکت، فروش سهام پالایشگاه اصفهان مهمترین تغییر این شرکت بوده است که قرار است یک هزارمیلیارد تومان وجه فروش این سهام به بانک رفاه برای توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس صرف شود پالایشگاهی که انتهای امسال و یا ابتدای سال آینده به بهره برداری می رسد و مهترین طرح توسعه تاپیکو به شمار می رود در همین حال تاپیکو مالک نفت پاسارگاد بزرگترین تولید کننده قیر کشور نیز هست که به زودی این شرکت تعدیل سودی را لحاظ خواهد کرد.

در همین حال در میان شرکت های زیر مجموعه تاپیکو در حال حاضر پتروشیمی فن آوران در آستانه برگزاری مجمع سالانه است که انتظار می رود این شرکت نیز ۵هزار ریال سود نقدی و ۱۰۰درصد سهام جایزه به سهامدارانش بدهد که بیشترین سهم را تاپیکو خواهد بود. در همین حال خریداران سهم تاپیکو با توجه به پایان سال مالی شرکت در ۳۱اردیبهشت ماه تا ۴ماهه دیگر این شرکت باید مجمع سالانه خود را برگزار کند و خریداران می تواند تا ۵۰۰ریال سود نقدی از این شرکت دریافت کنند از این رو خریداران این سهم در صورت عدم بروز مشکلی خاص در بازار سرمایه می توانند به دریافت بازدهی مناسب امیدوار باشند.

ارسال نظر