کد خبر : 11208

مقایسه شرکتهای روغن ساز بورس در آستانه عرضه نفت سپاهان

DEUTSCHE BÖRSE N

پتروتحلیل- فیروزه حسینی*: در جدول زیر به بررسی و مقایسه ۴ شرکت فعال در صنعت فرآورده های نفتی، شامل نفت ایرانول، بهران، پارس و سپاهان پرداخته شده است. درآمد فروش در این شرکتها از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.

شرکت نفت بهران پیش بینی نموده است که درآمد فروش در سال جاری نسبت به سال گذشته ۹۳% رشد یابد، این در حالیست که شرکتهای نفت پارس و ایرانول رشد ۶۱ و ۴۹ درصدی را در نظر گرفته اند. نفت سپاهان نیز ۷۰% از سود سال گذشته خود را در شش ماهه نخست سال جاری محقق نموده است.

بیشترین حاشیه سود خالص را بهران (۳۰%) و کمترین را پارس (۱۶%) دارا می باشد. دو شرکت نفت ایرانول و سپاهان نیز با حاشیه سود ۲۱ درصدی فعالیت می کنند. نفت پارس علیرغم پیش بینی رشد ۶۱ درصدی در درآمد فروش، ۸% کاهش در مقدار فروش را در نظر گرفته است.

نفت بهران و ایرانول نیز به ترتیب ۱۹% و ۴% افزایش در فروش مقداری را پیش بینی کرده اند. نفت سپاهان نیز از لحاظ فروش مقداری ضعیف عمل کرده و تنها ۳۹% از فروش سال گذشته خود را در شش ماهه نخست سال به فروش رسانده است.

هر ۴ شرکت هزینه مالی خود را نسبت به سال قبل افزایش داده اند که این افزایش به ترتیب در پارس و بهران و ایرانول، ۸۰%، ۵۳% و ۳۰% بوده است. سپاهان نیز تنها در شش ماهه نخست سال ۲۰۳ میلیارد ریال هزینه مالی داشته که این رقم ۲۸% بیشتر از کل هزینه مالی سال قبل می باشد. پارس بیشترین افزایش در سود هر سهم را در نظر گرفته و پیش بینی کرده که سود سال جاری با ۲۱۱% رشد همراه باشد. در مقابل ایرانول سود سال جاری را تنها با ۱۴% رشد در نظر گرفته است. بهران افزایش ۱۷۶ درصدی در سود هر سهم را متصور گشته و نفت سپاهان نیز ۱۱۶% از سود سال گذشته خود را در شش ماهه نخست سال محقق نموده است. سه شرکت نفت ایرانول، پارس و بهران نیز حدود سه چهارم سود پیش بینی شده خود را در ۹ ماهه نخست سال محقق نموده اند. شرکتهای مورد بررسی کاهش تقسیم سود در سال جاری را در نظر گرفته اند. بیشترین کاهش برای پارس بود که در سال جاری ۸۱% سود را تقسیم کرده و برای سال آتی پیشنهاد تقسیم ۳۰% سود را داده است. لازم به ذکر است نفت سپاهان در سال گذشته سودی را میان سهامداران توزیع نکرده است. در حال حاضر بالاترین p/e مربوط به نفت پارس (۹٫۴) و کمترین آن مربوط به نفت بهران (۵٫۳) می باشد.

مقایسه شرکت های روغن ساز بورسی

* شرکت کارگزاری بانک آینده

ارسال نظر