کد خبر : 6082

دو مجتمع پتروشیمی بیمه ندارند

در حالی که ۲۸ مجتمع تولیدی پتروشیمی قراردادهای بیمه خود را با سقف تعهدات ۱۶ میلیارد یورو تمدید کردند، دو مجتمع پتروشیمی علیرغم به تاخیر افتادن تعمیرات اساسی‌شان از تمدید قراردادهای بیمه‌شان خودداری کرده‌اند.

تمدید قرارداد ۱۶ میلیارد یورویی بیمه خطر پتروشیمی‌ها/ ۲ پتروشیمی بیمه ندارند

به گزارش فارس، در سال‌های اخیر و به خصوص پس از خصوصی‌سازی مجتمع‌های پایین‌دستی صنعت نفت از جمله پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، تعداد حوادث صنعت نفت رو به افزایش گذاشته است.

مسئولان وزارت نفت دلیل این مساله را بی‌توجهی صاحبان جدید سهام این پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها اعم از بخش خصوصی و شبه‌دولتی در رعایت الزامات HSE یا ایمنی، بهداشت و محیط زیست اعلام کردند و حتی وزیر سابق نفت با نگاشتن نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد خواستار اخذ تعهداتی از خریداران واحدهای پتروشیمی و پالایشی برای رعایت الزامات ایمنی شد.

در چنین شرایطی و با توجه به رقم بالای سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها و ارزش بالای تجهیزات و تاسیسات، بیمه‌ مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشی برای پوشش ریسک بهره برداری از این تاسیسات اهمیت بیشتری یافته است.

بستن قراردادهای بیمه تمام خطر جامع اموال پیش از این به صورت کامل توسط شرکت ملی پتروشیمی انجام می‌شد که پس از خصوصی سازی این کار بر عهده هلدینگ خلیج فارس گذاشته شد. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس دو روز پیش همه قراردادهای بیمه شرکت‌های دولتی و خصوصی را تمدید کرد.

بر این اساس از میان ۳۰ پتروشیمی تولیدی کشور، ۲۸ پتروشیمی از ۲۳ شهریور ماه سال جاری به مدت یک سال به ارزش ۱۶ میلیارد یورو بیمه شده‌اند و تنها دو مجتمع پتروشیمی که سهام یکی از آنها در اختیار دیگری است بیمه خود را تمدید نکرده و از دو روز پیش تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

به طور متوسط بین ۰٫۸ تا ۱٫۲ درصد از ارزش کل رقم پوشش پتروشیمی‌ها به عنوان حق بیمه سالانه پرداخت می‌شود.

دو پتروشیمی یاد شده که سهام یکی از آنها در اختیار دیگری است در مجموع باید بیمه‌ای به میزان ۱٫۲ میلیارد یورو دریافت کنند،اما مدیران این مجتمع علیرغم به پایان رسیدن زمان بیمه برای بستن مجدد قرارداد بیمه اقدام نکرده‌اند.

رقم بیمه این دو مجتمع در مجموع ۱۰ میلیون یورو برآورد می‌شود.

بستن قراردادهای متمرکز به گرفتن تخفیف‌های قیمتی و تجمیع منابع در یک بیمه و ایجاد توانایی برای پرداخت خسارات کلان بیمه از سوی آن بیمه کمک می‌کند. در عین حال اگر بیمه ایران به تعهدات خود عمل نکند بصورت یکجا ۳۰ مشتری خود را از دست خواهد داد.

با این حال همانطور که اشاره شد از دو شب پیش تاکنون این دو مجتمع که یکی در عسلویه و دیگری در مناطق میانی کشور واقع شده است، بیمه نیستند و در صورت وقوع هر نوع حادثه‌ای هیچ پوشش بیمه‌ای از انها حمایت نمی‌کند. دلیل استنکاف مدیران این پتروشیمی در تمدید قرارداد بیمه علی‌رغم تاخیر طولانی در تعمیرات اساسی این واحد مشخص نیست اما در این باره احتمالاتی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که در صورت صحت نگران کننده است.

بر اساس این گزارش با توجه به رقم بالای تعهدات بیمه‌ای، مانند بیمه نفتکش‌ها بیمه پتروشیمی‌ها نیز فقط از سوی بیمه‌های خاصی در ایران و جهان قابل پشتیبانی است.

اگر این قرارداد بیمه با شرکت‌های کوچک بیمه‌ای یا شعبات آنها در شهرستان‌ها منعقد شود، در صورت وقوع حادثه این بیمه‌ها قطعاً توانایی پرداخت ۱ میلیارد یورو خسارت احتمالی را نخواهند داشت.

از سوی دیگر اگر در طول دوره بیمه حادثه قابل توجهی ایجاد نشود سود کلانی به بیمه‌های گمنام اما ناتوان می‌رسد و در صورت ایجاد حادثه هم آنها نمی‌توانند تعهدات خود را پشتیبانی کنند.

سهام این پتروشیمی ها در اختیار گروه سرمایه‌گذاری یک بانک دولتی است. این پتروشیمی به تازگی یک ساختمان بزرگ را در تهران به دو برابر ارزش واقعی آن خریداری کرده است.

با توجه به اینکه احتمال وقوع حوادث بزرگ در پتروشیمی‌ها چندان زیاد نیست، درباره نحوه انعقاد این نوع قراردادهای بیمه‌ای ابهامات قابل توجهی وجود دارد.

ارسال نظر