کد خبر : 47204

قیمت اوره پتروشیمی های ایرانی؛ آیا بازار اوره از روندهای سنتی پیروی می کند؟

پتروشیمی های اوره ساز با چه نرخی، محموله های صادراتی را فروختند!

در ایران، تولیدکننده های اوره پیرو افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی، قیمت های خود را تا محدوده…

پتروشیمی های اوره ساز با چه نرخی، محموله های صادراتی را فروختند!

پتروتحلیل- بازار اوره پس از افزایش شدید قیمت در قطب های صادرات و واردات در هفته گذشته به آرامشی نسبی دست پیدا کرد و شیب زیاد افزایش در این بازار کند شد. 

در همین حال بازار در حالت بلا تکلیفی و ایستایی قرار دارد، تولیدکننده ها در نقاط مختلف جهان قیمت های خود را کاهش نداده اند و به نظر می رسد که منتظر شروع خریدهای انبوه اروپا و آمریکا هستند، چرا که این خریدها اهرمی است برای افزایش دوباره قیمت ها یا حفظ قیمت های افزایش یافته فعلی. تولیدکننده ها همچنان منتظر اعلام تندر جدید هند هم هستند و امیدوارند این تندر جرقه ای برای افزایش بیشتر قیمت ها باشد، البته اگر بتواند با همزمانی با خریدهای اروپا و آمریکا هم افزایی ایجاد کند.

به این ترتیب نرخ اوره خلیج فارس در محدوده ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار در هر تن فوب است. در مصر قیمت اوره در محدوده ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار در هر تن توسط تولیدکننده ها حفظ شده است، اما هیچ گزارشی از انجام معاملات بزرگ با این نرخ منتشر نشده است. در خلیج آمریکا، قیمت اوره در محدوده ۳۵۰ تا ۳۵۲ دلار در هر تن فوب و در برزیل هم به رغم عدم وصول گزارشی از  معاملات با حجم های بالا، آخرین نرخ ها به طور میانگین در محدوده ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار در هر تن سی اف آر برزیل بوده است. در ایران، تولیدکننده های اوره پیرو افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی، قیمت های خود را تا محدوده ۳۵۰ دلار در هر تن اعلام کرده اند، اما هیچ گزارش تایید شده ای از طرف مشتریان برای انجام معاملات اوره گرانول و فله در حجم بالا در محدوده ۳۵۰ دلار و یا بالاتر از این قیمت وجود ندارد.

البته یکی از تولیدکننده ها ادعا کرده است که در سطح ۳۵۰ دلار فروش اوره داشته است، اما در همان زمان مزایده های فروش دو تولیدکننده دیگر ایرانی، بالاترین قیمت دریافتی شان بین ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار در هر تن بوده است ! با این حال به نظر می رسد آخرین قیمت هایی که تولیدکننده های اوره ایرانی توانسته اند در بازار به فروش برسانند در محدوده ۳۳۵ تا ۳۴۰ دلار بوده است. همچنین محموله های قبلی  اوره ایرانی در بازار در محدوده ۳۳۰ تا ۳۳۵ دلار در هر تن توسط تریدرها پیشنهاد می شود. واحدهای اوره لردگان و مسجد سلیمان همچنان متوقف هستند و واحد اوره خراسان در حال راه اندازی مجدد گزارش شده اند.

آخرین معاملات انجام شده در جنوب شرقی آسیا، قیمت فوب ۴۰۰ دلار را برای اوره ویتنام نشان میدهد و این بازار در غیبت صادرات و فروش جدید از مالزی و اندونزی، تقویت شده است‌.

با این حال بازار اوره در شرایط معلق و بلا تکلیف به سر می برد چرا که براساس روندهای سنتی کاهش قیمت بیشتری نباید اتفاق بیفتد و قیمت ها باید در همین محدوده حفظ شود، اما متاسفانه بازار اوره در دو سال اخیر از روندهای سنتی پیروی نکرده و رفتارهای خلاف انتظار در فصول مختلف داشته و در حال حاضر به همین دلیل تاجران بلاتکلیف هستند!

ارسال نظر