کد خبر : 46938

مجمع پتروشیمی اروپا 2022: بازارهای نزولی و افت حاشیه سودها می‌تواند تولیدات اروپا را کاهشی کند

کاستی شدید در ظرفیت‌های حمل و نقل میان منطقه‌ای، تجارت آربیتراژ از آسیا و آمریکا به اروپا را محدود کرده، و به تولیدکنندگان اروپایی این اجازه را داد تا اضافه هزینه‌های مواد خام خود را تقریباً به طور کامل منتقل کنند.

مجمع پتروشیمی اروپا 2022: بازارهای نزولی و افت حاشیه سودها می‌تواند تولیدات اروپا را کاهشی کند

پتروتحلیل-بگفته رئیس مجمع پتروشیمی، شرایط ضعیف‌تر بازار، حاشیه سودهای کمتر و تسهیل مسائل زنجیره عرضه می‌تواند مسیر را برای واردات ارزان‌تر به اروپا هموار کرده، و بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور به کاهش نرخ بهره‌برداری کند.

بگفته رئیس مجمع پتروشیمی اروپا، هارتویگ میشلز، که همچنین رئیس بخش پتروشیمی بی‌ای‌اس‌اف می‌باشد، همزمان با کاهش پیش‌بینی‌های نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از سوی صندوق بین‌المللی پول، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و خود کمیسیون اروپا در شرایط اقتصادی که روز به روز با سرعت بالا رو به وخامت می‌گذارد، انتظار می‌رود بسیاری از بازارهای شیمیایی تا سال آتی شرایط نزولی داشته باشند.

بگفته میشلز، احتمالاً این یأس اقتصادی که در اروپا و فراتر از آن ریشه دوانده، روند عادی‌سازی عرضه برای فعالان پتروشیمی را بعد از تعطیلی‌های نیمه اول سال جبران کند.

وی گفت: «پیش‌بینی می‌کنم عادی‌سازی عرضه در نیمه دوم 2022 به دنبال پایان تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده نیمه اول سال، رخ دهد. از سوی دیگر، اعتماد مصرف‌کننده در منطقه یورو تا رکورد جدیدی افت کرده است.»

وی افزود: «در مقایسه با سطوح سالمی که در نیمه اول سال شاهد آن بودیم، بازارها در نیمه دوم سال سیری نزولی پیدا کرده و این شرایط تا 2023 نیز تداوم خواهد داشت، که این امر منتج به کاهش حاشیه سودها خواهد شد. بسته به شدت و سرعت تحقق افت تقاضا، تولیدکنندگان احتمالاً مجبور به کاهش نرخ بهره‌برداری خود خواهند شد.»

در نتیجه سیر صعودی قیمت‌های انرژی که تولید برخی مواد را غیر اقتصادی می‌کنند، بازار شاهد موجی از تعطیلی واحدهای شیمیایی و بخش کود بوده است.

معامله‌کنندگان اروپایی همچنین تا حدودی از مسائل زنجیره عرضه که برای آن‌ها به عنوان سپر و مانع عمل کرده بهره‌مند شده‌اند، زیرا از تولیدکنندگان در برابر رقابت با واردات ارزان‌تر محافظت کرده است.

میشلز گفت: «کاستی شدید در ظرفیت‌های حمل و نقل میان منطقه‌ای، تجارت آربیتراژ از آسیا و آمریکا به اروپا را محدود کرده، و به تولیدکنندگان اروپایی این اجازه را داد تا اضافه هزینه‌های مواد خام خود را تقریباً به طور کامل منتقل کنند. این موضوع در حال تغییر است. افزایش حجم وارداتی از محصولات ارزان‌تر به اروپا، فشار فوری بر روی قیمت‌ها می‌گذارد.»

او اظهار داشت: «هیچ منطقه‌ای به مانند اروپا تا این میزان به خوراک دیگر مناطق و به بازارهای جهانی وابستگی ندارد. با این وجود، ما در حال حاضر و در ایام آتی شاهد وقوع تولید ارزش در داخل مناطق خود هستیم - به خصوص برای «محصولات واسط» کلیدی که برای زنجیره ارزش داخلی بسیار حائز اهمیت هستند.»

علیرغم تعطیلی‌ها، روند نزولی فزاینده فضای اقتصاد کلان از شکل‌گیری بازارهای شیمیایی به مانند نفتا و اولفین‌ها جلوگیری کرده، زیرا تقاضای بازار نهایی در شرایط تورمی و فضای زندگی گران‌قیمت، به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

سیاست‌گذاران اروپایی پیش از زمستان اقدام به ذخیره‌سازی گاز کرده‌اند، و این اقدام بدون خراب‌کاری‌هایی که برای بار دیگر در اواخر سپتامبر جریان گاز از خط لوله نورد استریم 1 را به سمت اروپا مختل کرد، تاکنون موفقیت آمیز بوده‌اند.

با این وجود، زمستانی سرد می‌تواند ذخایر گاز را به میزان‌های اندک خطرناکی رسانده، به این معنی که چشم‌انداز جیره‌بندی همچنان از میان نرفته، و همچنان بسیاری به عرضه‌های جایگزینی که دولت‌ها تامین کرده، وابسته می‌باشند.

به طور مثال، در صورت محدودیت عرضه گاز، شرکت بی‌ای‌اس‌اف مصمم بوده تاتولیدات مواد شیمیایی انرژی‌بر با حاشیه سود کمتر نظیر آمونیاک را کاهش دهد.

نیاز به ایجاد ذخایر گاز نیز همچنین باعث شده برخی کشورها نظیر آلمان، با احیای نیروگاه‌های زغال سنگ، دستاوردهایی که در جهت کاهش انتشار دی‌اکسید کربن به دست آورده بودند را از دست دهند.

سطوح انتشار صنایع افزایش یافته و احتمالاً این روند در سال 2023 نیز ادامه داشته باشد، و همین امر نگرانی‌هایی را در رابطه با پیشبرد اهداف کاهش انتشار به وجود آورده است.

بگفته میشلز، سیاست‌گذاران برای استفاده از این نیروگاه‌ها زمان مشخصی را تعیین کرده، و افزایش انتشار کربن دی‌اکسید در حال حاضر، نمایانگر تهدید بلندمدتی در برابر این اهداف نمی‌باشد.

وی گفت: «مسلماً نیاز به گنجاندن زغال سنگ بیشتر در ترکیب انرژی کشورها وجود خواهد داشت، اما این اقدامی موقتی در جهت پوشش شکاف انرژی احتمالاً برای چند سال خواهد بود، و منتج به انحراف جدی از مسیر اقلیمی اتحادیه اروپا با سقف انتشار ثابت نخواهد بود.»

در میان نبود هیچ دیدرسی از پایان جنگ روسیه و اوکراین و چشم‌انداز کوچکی از بازگشت جریان گاز روسیه به اروپا به سطوح پیش از تهاجم، مسئله ساختاری مهم‌تر در انتقال انرژی، بالا ماندن قیمت‌های آن در آینده است.

تمرکز امروز بر روی تامین ذخایر کافی برای گرم نگه داشتن خانه‌ها و تداوم تولیدات صنایع در طی زمستان می‌باشد، اما احتمالاً هیچ‌کدام از این مسائل در بهار 2023 از میان نرفته‌اند.

بگفته میشلز، با توجه به این‌که احتمالاً هزینه‌های انرژی در چند سال آتی بخش قابل توجهی از بودجه خانوارهای اروپایی را به خود اختصاص خواهند داد، محاسبات سیاسی نحوه رسیدگی به چالش پایداری، حساس‌تر می‌شود.

میشلز اظهار داشت: «ما باید در نظر بگیریم که این یک بحران انرژی در مقیاس جهانی است. انرژی ارزان‌قیمت چالشی کلیدی در جهت جلوگیری از ناآرامی اجتماعی خواهد بود. تحول به سمت پایداری، به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در زمان نسبتاً کوتاهی احتیاج خواهد داشت.

وی افزود: «و این امر منتج به افزایش هزینه‌ها شده، که در پایان روز بر عهده مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت. بنابراین، این حقیقت که ما در شرایط کنونی در حال ورود به دوره ضعف اقتصادی، تورم بالا، و تنش‌های جغراسیاسی هستیم، رویه تغییر شکل را چالش‌برانگیزتر می‌کند.»

برخی از دولت‌ها به مانند بریتانیا سقف‌هایی را در رابطه با میزان افزایش هزینه‌های انرژی که بر عهده خانوارها و تجارت‌ها می‌باشد معرفی کرده‌اند - البته با جدول زمانی بسیار کوتاه‌تر برای شرکت‌ها نسبت به مصرف‌کنندگان - اما با رسیدن هزینه‌های این اقدامات به صدها میلیارد دلار در سراسر اروپا، تداوم این تمهیدات برای همیشه نامحتمل است.

میشلز اظهار داشت: «ما باید مردم را در این سفر تحول همراهی کنیم. اگرچه، ما متوجه این امر خواهیم شد که نمی‌توانیم تمام تاثیرات منفی افزایش هزینه‌های زندگی را از طریق یارانه‌های دولتی جبران کنیم.»

جلسه سالانه مجمع پتروشیمی اروپا از 4 تا 6 اکتبر در برلین برگزار شد.

ارسال نظر