کد خبر : 46920

ایران برای عرضه 600 هزار تن نفت کوره به لبنان به توافق رسید

لبنان همچنین درخواست واردات گازوئیل ایرانی را داشت اما با رد این درخواست مواجه شد، زیرا مقامات تهران اعلام کردند که محصول مازادی برای صادرات ندارند.

ایران برای عرضه 600 هزار تن نفت کوره به لبنان به توافق رسید

پتروتحلیل-ایران با لبنان بر سر عرضه 600 هزار تن (3.87 میلیون بشکه) نفت کوره در طی دوره پنج ماهه در جهت تعدیل کمبود انرژی این کشور که منجر به قطعی برق در سراسر آن شده، به توافق رسیده است.

بگفته یکی از مقامات لبنانی مطلع، بعد از چند دوره مذاکره میان وزرای انرژی دو کشور، این توافق در روزهای گذشته به دست آمد. بگفته منبع، نفت کوره ایرانی در قالب «کمک مالی» از طرف ایران به لبنان عرضه خواهد شد. اولین محموله‌ها در طی چند هفته پس از رسمی کردن توافق توسط دو وزارت‌خانه، ارسال خواهند شد.

نفت کوره‌ای که ایران برای عرضه به لبنان بر سر آن توافق کرده دارای محتوای گوگرد بالای یک درصد می‌باشد که با نیروگاه‌های برق لبنان سازگار نیست. براساس مناقصات منتشر شده توسط وزارت انرژی لبنان، محموله‌های نفت کوره وارداتی باید دارای حداکثر محتوای گوگرد یک درصدی باشند.

این امر به این معنی است که لبنان مستلزم مبادله نفت کوره ایرانی با محصولی مطابق با نیاز خود دارد. آن‌ها پیش از این نیز در طرح‌های مشابه مشارکت داشته‌اند، که آخرین آن‌ها مربوط به توافق با عراق بر سر واسطه‌گری فروش 1 میلیون تن در سال نفت کوره عراقی در ازای محصولات مورد نیاز کشور می‌باشد.

بگفته این منبع، لبنان همچنین درخواست واردات گازوئیل ایرانی را داشت اما با رد این درخواست مواجه شد، زیرا مقامات تهران اعلام کردند که محصول مازادی برای صادرات ندارند.

بسیاری از نیروگاه‌های برق لبنان در ابتدا برای فعالیت با گاز شکل گرفته بودند، اما در طی بیش از دو دهه گذشته مشغول فعالیت با حجم عظیمی از نفت کوره و گازوئیل بوده‌اند. کمبود دیرینه سوخت از زمان پایان جنگ داخلی لبنان در سال 1990 وجود داشته که منتج به قطع روزانه برق در اکثر مواقع در طی سه دهه گذشته شده است.

بحران مالی کنونی لبنان که در نیمه دوم 2019 آغاز شد و حدود سه چهارم جمعیت این کشور را به زیر خط فقر کشاند، با توجه به کمبود ارز خارجی،حوزه برق این کشور را فلج کرده، و تامین سوخت و دیگر کالاهای اساسی را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.

لبنان پیش از این چندین محموله گازوئیل ایرانی از طریق سوریه دریافت کرده است، اما این محموله‌ها با میانجی‌گری گروه اسلامی حزب‌الله لبنان که روابط نزدیکی با تهران دارد، به دست لبنان رسید. این اولین محموله‌ ایرانی خواهد بود که توسط دولت لبنان خریداری شده است.

ارسال نظر