کد خبر : 46053

متفاوت ترین روز بورس

متفاوت ترین روز بورس

پتروتحلیل-امروز 7 اردیبهشت ماه بازار بسیار متفاوتی و حتی می‌توان گفت متفاوت‌ترین روز بازار سرمایه در سال 1400 را شاهد بودیم. شاخص امروز با 15،733 واحد مثبت توانست کانال 1 میلیون و 200 را بازپس گرفته و در عدد 1،202،690 واحد به کار خود پایان دهد.

بازار امروز با تمرکز بر سهام بزرگ و بنیادی مثبت و پر حجم شروع به کار کرد. البته 2 سهم شاخص خودرویی هم امروز مثبت و متعادل دنبال شدند که البته خساپا در نیمه دوم دوم به صف فروش بیش از 100 میلیونی نشست و با صف فروش نیز به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نیز با رشد قابل توجه به 3،251 میلیارد تومان رسید.

اما در سمت سهام کامودیتی محور و به ویژه فولادی ها شاهد صف خرید در نمادهای فولاد، فخوز و پر تقاضا معامله شدن سایر گروه و همچنین صف شدن فملی بودیم. هرچند از بین نمادهای یاد شده فقط فملی با صف خرید به کار خود پایان داد. در گروه پالایشی، بانکی و پتروشیمی هم تقاضا بر عرضه کاملا غالب بود و اکثرا در قیمت‌های مثبت به کار خود پایان دادند.

اما بازار امروز از دو جهت بسیار شاخص بود، اول اینکه در نیمه بازار (ساعت 11) خالص ورود و خروج پول حقیقی به صفر رسید؛ اما در نهایت دوام نداشت و بازار در نهایت شاهد خروج 160 میلیارد پول حقیقی بود. بیشترین پول حقیقی به نمادهای فملی، فولاد، پترول، شپنا و شستا وارد شد و بیشترین پول حقیقی نیز از نمادهای وپاسار، کگهر، غسالم، فارس و سفارس خارج شد.

اتفاق مهم دیگر خروجی جلسه دیروز رئیس سازمان بورس با کمیسیون اقتصادی مجلس بود که در زیر به جزئیات آن اشاره شده است.

بسته پیشنهادی ۷+۳ بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه را به دولت اعلام کرد. سه مصوبه آن از امروز اجرایی می شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است. جناب آقای دکتر دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: موفق شدیم 10 مورد مصوبه از هیئت دولت بگیریم، 3 مصوبه از همین امروز قابلیت اجرایی دارد و 7 مصوبه به سران قوا می رود.

  • مهم ترین این مصوبه این بود 1% صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت تخصیص داده شود معادل 200 میلیون دلار کارسازی می شود.
  • دوم شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری ها ما ممنوعیتی برای استفاده از تسهیلات بانکی داشتند موافقت شد این ممنوعیت کنار گذاشته شود .
  • افراد خارجی با خرید سهام در بازار سرمایه میتواند اقامت 5 ساله را بگیرند .

7 مورد بعد که مصوبه سران قوا را میخواهد:

  1. 80% درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 در حساب صندوق تثبیت وارد شود
  2. برای ترغیب شرکت های فعال در بورس سود انباشته این شرکت ها اگر صرف افزایش سرمایه شود به همان اندازه معاف مالیاتی می شود.
  3. شرکت هایی که نسبت به خرید سهام خودشان اقدام می کنند (خزانه) تا 50% مبلغی که صرف خرید سهام کردند به عنوان امهال مالیاتی 1 ساله منظور می شود .
  4. بانک ها برای خرید در بازار سرمایه قبل تر مشکل داشتند ولی اجازه داده شد وارد شوند و به مدت 3 سال بند های 16 و 17 به تعویق بیفتد و در بازار خرید کنند
  5. امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه مجاز شود.
  6. به صندوق تثبیت بازار و توسعه بازار اجازه انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با تضمین دولت داده شد.
  7. آنها که صندوق قابل معامله ای تی اف پالایش و بانکی را خریدند به نوعی زیان این دسته از افراد جبران شود . یا از محل سهام دیگر یا موارد دیگر که از سوی دولت داده می شود.|سبدگردان داریوش

 

ارسال نظر