کد خبر : 41540

شرکت Petkim ترکیه از ارزش پایین لیر بهره برد

احتمالا عرضه نفت از ایران به دلیل اعمال مجدد تحریم ها از سوی آمریکا با مشکلاتی مواجه خواهد شد

شرکت Petkim ترکیه از ارزش پایین لیر بهره برد

پتروتحلیل- مقامات بانک سرمایه گذاری رنسانس واقع در مسکو گفتند که، شرکت بزرگ پتروشیمی Petkim، از ارزش پایین لیر ترکیه در میان بحران اقتصادی کنونی  بهره برد.

به گزارش "پتروتحلیل"، الکساندر برگنسکی، تحلیلگر در بانک سرمایه گذاری بازار های در حال توسعه به آیسیس گفت: «شرکت Petkim در حدود 15 درصد از هزینه های خود را با لیر انجام می دهد، بنابراین از کاهش ارزش لیر بهره میبرد. به علاوه، ما بر این باوریم که واردکنندگان شرایط سختی برای فعالیت در این شرایط بی ثباتی ارز خارجی خواهند داشت، بنابراین Petkim می تواند سهم بازار داخلی را در دست بگیرد.»

با نگاه به petkim -که توسط شرکت نفت دولتی آذربایجان از جمهوری آذربایجان کنترل می شود- که آیا از هزینه هغای بالای خوراک تحت فشار قرار خواهد گرفت یا خیر، برگنسکی گفت که افزایش قیمت های دلار با افزایش قیمت های فروش با لیر خنثی خواهد شد.

یکی از تاجران فعال پلیمر در بازار ترکیه گفت که هزینه های دلار آمریکا بر خرید مواد خام با توجه به ارزش پایین لیر می تواند سد بزرگی برای Petkim باشد.

همچنین، هر دلار بدهی، می تواند فشاری بر روی بازپرداخت وام باشد.

طبق گفته تاجر، هزینه های بازپرداخت وام Petkim می تواند فعالیت های آن ها را تحت فشار قرار دهد – و دیگر شرکت های همپیمان ترک – در حال حاضر، تا زمانیکه حداقل لیر به ثبات برسد.

یکی از تاجران گفت: «ما در ترکیه نفت خام نداریم، بنابراین آن را از ایران و آذربایجان وارد می کنیم،» و اضافه کرد که احتمالا عرضه نفت از ایران به دلیل اعمال مجدد تحریم ها از سوی آمریکا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

«ترکیه در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه است.»

اگرچه، Petkim با توجه به آغاز فعالیت برنامه ریزی شده پالایشگاه SOCAR’S STAR، تجهیزاتی 5 میلیارد دلاری که برای تامین خوراک خود شامل نفتا است، می تواند از اکتبر به بعد سود کرده و بهره ببرد.

با تاسیس پالایشگاه STAR، اولین پروژه پالایشگاهی ترکیه از 1975، که توسط SOCAR انجام می شود، پیش بینی می شود که در حدود 1/5 میلیارد از هزینه لازم برای واردات محصولات نفتی، در کشور حفظ شود.

شرکت Petkim قراردادی امضا کرده است که طی آن تا 20 سال آینده از پالایشگاه، زایلین و نفتا خریداری کند.

این پالایشگاه با ظرفیت 10 میلیون تن در سال در کنار مجموعه تولیدی Petkim در شبه جزیره آلیاگا، نزدیک ساحل دریای اژه در ترکیه واقع شده است.

این پالایشگاه 1/3 میلیون تن در سال ظرفیت نفتا و 400000 تن در سال ظرفیت زایلین دارد.

شرکت Petkim در این هفته در پاسخی به آیسیس گفت که برنامه دارد تا با همکاری سالانه با پالایشگاه، 50 تا 60 میلیون دلار در هزینه های لجستیک صرفه جویی کند، تولیدات را افزایش دهد و جریان محصولات را ساده تر کند.

شرکت اضافه کرد، صرفه جویی های بیشتر در کوتاه مدت با خدمات و زیرسازی های مشترک امکان پذیر خواهد بود.

بانک رنسانس در متنی در روز 9 اوت به سرمایه گذاران گفت، که بهتر است petkim در حال حاضر نه سهامی بفرشد و نه سهام جدیدی بخرد.

 مقامات بانک گفتند: «پایگاه اصلی petkim در آلیاگا میزبان تمام دارایی هایی اصلی شرکت، شامل یک واحد پتروشیمی، همسایگی با پالایشگاه STAR (18 درصد آن برای petkim است)، بندر Petlim و مزرعه تولید برق، می باشد.

«موقعیت استراتژیک شبه جزیره آلیاگا و موقعیت فشرده دارایی های اصلی Petkim اجازه یک همکاری وسیع را به خصوص به هنگام آغاز فعالیت پالایشگاه STAR، می دهد.»

مقامات بانک اضافه کردند که سود شرکت Petkim در دو ماهه سوم با میزان 2/4 میلیارد لیر (417 میلیون دلار)، رشد سالانه 28 درصدی را ثبت کرد، که این مقدار 3 درصد از پیش بینی "بانک تحقیقات ترکیه" با میزان 2/3 میلیارد دلار بیشتر بود.

مقامات بانک همچنین گفتند که سیاست های صرفه جویی هزینه که توسط مدیریت Petkim اعمال شد، موفق بود، و تاثیر مثبتی در سود تعطیلات با میزان 23/5 میلیون دلار در طی نیمه اول سال جاری داشت.

 

 

ارسال نظر