کد خبر : 41093

خداحافظی لهستانی ها از صنعت نفت ایران

شرکت نفتی PGNiG لهستان که در سال 95 تفاهم نامه همکاری را به منظور توسعه میدان نفتی سومار با مسئولان صنعت نفت ایران امضا کرده بودند پس از خروج آمریکا از برجام رسما اعلام کردند نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند و اجرای این پروژه را به حالت تعلیق در آوردند.

خداحافظی لهستانی ها از صنعت نفت ایران

به گزارش خبرگزاری پتروتحلیل به نقل از  فارس شرکت نفتی PGNiG لهستان که در سال 95 تفاهم نامه همکاری را به منظور توسعه میدان نفتی سومار با مسئولان صنعت نفت ایران امضا کرده بودند پس از خروج آمریکا از برجام رسما اعلام کردند نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند و اجرای این پروژه را به حالت تعلیق در آوردند.

قائم مقام این شرکت لهستانی رسما اعلام کرده است «کار زیادی نمی‌توانیم در ارتباط با قراردادمان در ایران انجام دهیم و هر لحظه امکان اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران وجود دارد بنابراین حاضر نیستیم در این شرایط ریسک کنیم.»

خروج این شرکت لهستانی از صنعت نفت ایران در حالی صورت گرفت که برخی از پالایشگاه‌های لهستانی که پیش‌تر نفت سنگین ایران را نیز هرچند به صورت تک‌محموله‌هایی خریداری کردند دیگر حاضر نیستند به خرید نفت خام از ایران در این شرایط ادامه دهند.

قبل از این آمریکایی‌ها رسما اعلام کرده بودن  اگر لهستان دست از خرید نفت ایران بکشد می‌تواند نفت مورد نیاز این کشور را تامین کند که در همین رابطه نیز قرار داد همکاری بین آن دو منعقد شده است.

جالب اینجا است که لهستانی‌ها از این فرصت استفاده کرده و دنبال گرفتن تخفیف از آمریکایی‌ها هستند تا ضمن عدم خرید نفت از ایران که مورد توجه آمریکایی‌ها است بتوانند از تخفیف نیز بهره‌مند شوند.

پیش‌تر شرکت PKN Orlen در کنار دومین شرکت پالایشگر نفت لهستان به نام لوتوس در سال 2017 میلادی دو محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت از ایران خریداری کرده که پس از خرید و تست این محموله ها بار دیگر برای خرید تک محموله نفت از شرکت ملی نفت ایران اظهار تمایل کرده بودند.

در روزهای برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت نفت علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود در صورت خروج آمریکا از برجام احتمال آنکه اروپایی ها که نفت را به صورت تک محموله از ایران خریداری می کردند دیگر به این کار ادامه ندهند و می‌توان این نفت را به سمت بازارهای بادوام‌تر فرستاد و همچنین با افزایش ظرفیت پالایشی در کشور این نفت را در داخل پالایش و فراورده ها را جای نفت خام صادر کنیم.

تا قبل از خروج آمریکا از برجام ایران تقریبا روزانه بین 400 تا 500 هزار بشکه نفت به اروپا صادر می کرد.

ارسال نظر