کد خبر : 40951

چرا خریداران بورسی رقابت می کنند؟

بازار پتروشیمی به کام دلالان

گرچه نرخ پایه پی وی سی در هفته جاری هم روندی نزولی داشت، اما اکثر کارشناسان معتقدند؛ در هفته جاری هم معاملات پی وی سی با رقابت روبه رو می شود

بازار پتروشیمی به کام دلالان

پتروتحلیل-تحلیل گران بازار پی وی سی در ایران معتقدند؛ اکثر خریداران پی وی سی در بورس کالا با توجه به صرفه بودن صادرات محصولات نسبت به قیمت دلار در بازار آزاد، به قاچاق این کالا به کشورهای افغانستان و عراق روی آورده اند.

به گزارش "پتروتحیل"، گرچه نرخ پایه پی وی سی در هفته جاری هم روندی نزولی داشت، اما اکثر کارشناسان معتقدند؛ در هفته جاری هم معاملات پی وی سی با رقابت روبه رو می شود؛ چرا که حجم بالای این عرضه ها قاچاق می شود.

به گفته معامله گران؛ با توجه به اینکه فروش پی وی سی داخلی به بازارچه های مرزی می تواند برای خریداران حدودا ٤٠٠ تومان در هرکیلو سودآور باشد، اکثر خریداران بورسی تمایل به رقابت برای خرید پی وی سی دارند.

این در حالی است شرکتهای پتروشیمی نیز برای اعلام قیمتهای صادراتی خود بلاتکلیف هستند، از سویی مجبور هستند تا دلار خود را به دولت با نرخ ٤ هزار ٢٠٠ تومان تحویل دهند، از سوی دیگر بازار ارز هنوز نرخ دلار ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی را نپذیرفته است. این در حالی است که گفته می شود با این شرایط تمایل به فروش محصولات در شرکتهای پتروشیمی کاهش یافته و از شرایط موجود تنها خریداران بورسی سود می برند.

در همین حال بازار پی وی سی ایران که روز گذشته متاثر از اعتصاب رانندگان بندرامام که خواستار افزایش ٢٠ درصدی قیمت حمل و نقل بودند با تنش و عدم بارگیری محصولات روبه رو شده بود، امروز آرام گرفت. 

به این ترتیب قیمت پی وی سی اروند و غدیر در بازار ایران و تحویل کف ٤ هزار و ٤٥٠ تومان و پی وی سی بندرامام هم ٤ هزار و ٦٥٠ تومان امروز توسط فروشندگان پیشنهاد شد. 

گرچه برخی از معامله گران در بازار ایران ادعا می کنند کاهش قیمت دلار تا مرز ٤ هزار و ٢٠٠ تومان برای تعیین قیمتهای پایه محصولات پتروشیمی، تعدادی بیشتری از مصرف کنندگان را متمایل به خرید برای تولید کرده و فروش حجم های پایین از محصولات در بازار بیش از گذشته شده است، اما بازار آزاد محصولات پتروشیمی همچنان بی رمق است و تنها به دلایلی که در صدر آنها حاشیه سود بالا قرار دارد، خرید از بورس کالا برای خریداران جاذبه دارد.

اختلاف قیمتها در بورس و بازار داخلی که برای اکثر محصولات به بیش از ٣٠٠ تومان در هر کیلو رسیده است و حتی در مواردی مانند نساجی ها این اختلاف قیمت به ٧٠٠ تا ٨٠٠ تومان نیز می رسد. از سوی دیگر تمایل به صادرات برخی از محصولات پتروشیمی داخلی نیز از دلایل به صرفه بودن خرید از بورس کالا است.

 

 

ارسال نظر