کد خبر : 40560

احتمال کاهش بیشتر قیمت‌های بوتادین آسیا در پی عرضه مازاد محموله‌های چینی

این هفته عرضه مازاد از سوی شرکت چینی Sinopec به بازار نقدی فشار آورده و فروشندگان محموله‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مجبور کرده است قیمت‌های خود را کاهش دهند

احتمال کاهش بیشتر قیمت‌های بوتادین آسیا در پی عرضه مازاد محموله‌های چینی

پتروتحلیل- قیمت‌های بوتادین آسیا ممکن است در آینده‌ی نزدیک و در پی پیشی جستن عرضه از تقاضا در بازار، همچنان به کاهش خود ادامه دهند.

به گزارش «پتروتحلیل»، بوتادین در لاستیک استایرن بوتادین و سپس برای ساخت تایر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هفته عرضه مازاد از سوی شرکت چینی Sinopec به بازار نقدی فشار آورده و فروشندگان محموله‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مجبور کرده است قیمت‌های خود را کاهش دهند.

گزارش شده است فروشندگان تمایل داشته‌اند محصولات خود را با نرخی بالاتر از 1.000 دلار در هر تن (CFR آسیای شمال‌شرق) عرضه کنند، اما پیشنهادهای خرید در بازار عمدتاً کمتر از نرخ 1.000 دلار در هر تن (آسیای شمال‌شرق) بودند.

تاجری اظهار داشت: «خریداران توجهی به قیمت‌های بالای 1.000 دلار در هر تن (آسیای شمال‌شرق) نمی‌کنند.»

اطلاعات نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار نقدی در روز 27 اکتبر به 1،100 دلار در هر تن (CFR آسیای شمال‌شرق) رسیدند که نسبت به هفته قبل از آن نیز 125 دلار در هر تن کاهش داشته است.

تاجر دیگری اظهار داشت: «بازار، بازار خریداران است چراکه آن‌ها می‌توانند خرید خود را از بین عرضه‌کنندگان منطقه‌ای و بین‌المللی‌ای انجام دهند که به دنبال فروش محموله‌های ماه نوامبر و دسامبر خود در آسیا هستند.»

با توجه به پیش رو بودن تعطیلی 3-ماهه‌ی واحد تولیدی 250 هزار تنی لاستیک استایرن بوتادین شرکت Sinopec Qilu، انتظار می‌رود هر ماه حدود 2 تا 4 هزار تن بوتادین مازاد از چین آماده صادرات باشد.

شرکت پتروشیمی Sinopec Qilu سطح تولید این واحد لاستیک استایرن بوتادین 250 هزار تنی را بین 50 تا 60 درصد از کل میزان ظرفیت نگه داشته بود؛ انتظار می‌رود آن‌ها این واحد تولیدی را از اواسط ماه نوامبر به دلیل مسائل زیست‌محیطی به مدت سه ماه تعطیل کنند.

سیاست رسمی دولت چین برای حمایت از محیط زیست پاک و سرسبز باعث شده است واحد‌های تولیدی پتروشیمی در شمال چین تعطیل شده و یا سطح تولید خود را فصل زمستان کاهش دهد، یعنی زمانی که آب و هوای شمال چین مستعد بروز شرایط دودمِه است.

ظرفیت‌های تولیدی بوتادین که به تازگی در چین به کار افتاده‌اند، فشاری کاهشی را به قیمت بوتادین در آسیا وارد آورده‌اند.

شرکت پتروشیمی چینی Jiangsu Sailboat در اواسط ماه اکتبر محصولات خود را به بازار عرضه کرده است.

این شرکت که در شهر لیان‌ین‌گنگ، در شرق چین، واقع است در روز 7 سپتامبر، تولید آزمایشی خود را در واحد تولیدی 100 هزار تنی شروع کرد و در روز 18 سپتامبر به طور رسمی به تولید پرداخت. 

شرکت China National Bluestar نیز در حال تولید آزمایشی در واحد تولیدی بوتادین 50 هزار تنی خود در شهر پویانگ در استان هنان است.

این شرکت یکی از شرکت‌های تابع شرکت شیمیایی ملی چین (یا کم‌چاینا) است

 

ارسال نظر