کد خبر : 40469

صبح روز جاری صادر شد؛

پیغام مهم ناظر بازار درباره قراردادهای اختیار معامله سهام «شپنا»

طبق پیغام ناظر بازار، قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام شرکت پالایش نفت اصفهان دارای دو سررسید جداگانه نقدی و فیزیکی می باشند بطوریکه زمان سررسید نقدی یک روز کاری پیش از سررسید فیزیکی می باشد

پیغام مهم ناظر بازار درباره قراردادهای اختیار معامله سهام «شپنا»

پتروتحلیل- مدیریت بازار بورس اوراق بهادار تهران نکات مهم درخصوص قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در سررسید مهرماه 1396 را به شرح ذیل اعلام کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق پیغام ناظر بازار، قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام شرکت پالایش نفت اصفهان دارای دو سررسید جداگانه نقدی و فیزیکی می باشند بطوریکه زمان سررسید نقدی یک روز کاری پیش از سررسید فیزیکی می باشد. زمان سررسید فیزیکی نیز آخرین روز معاملاتی قراردادهای اختیار معامله سهام می باشد.

همچنین طبق پیغام ناظر بورس، در سررسید نقدی، دارندگان موقعیت باز باید اقدامات زیر را انجام دهند: اعلام موافقت با تسویه نقدی، بطوریکه در سررسید نقدی، تنها در صورتی که هر دو طرف خریدار و فروشنده موافق تسویه نقدی باشند، تسویه به صورت نقدی انجام می شود. در تسویه نقدی، دارنده موقعیت باز فروش، ارزش مابه التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه در روز سررسید نقدی را به طرف خریدار پرداخت می نماید.

لازم به ذکر است که تمامی دارندگان موقعیت باز (اعم از خرید و فروش) در صورت تمایل، باید تعداد موقعیت های مدنظر خود برای تسویه نقدی را اعلام کنند. این تعداد می تواند همه یا بخشی از موقعیت های باز هر مشتری باشد.

البته توجه به چند نکته حائز اهمیت است. اولاً، اعلام موافقت با تسویه نقدی، به معنای اجرای نهایی این نوع تسویه نخواهد بود. دوماً مصوبه کمیته فقهی در خصوص امکان تسویه نقدی در بازار قراردادهای اختیارمعامله سهام به این شرح است: «قراردادهای اختیار معامله سهام، در سررسید با توافق طرفین قابل تسویه نقدی است.»

نکته سوم نیز حاکی از آن است که در تسویه نقدی امکان انتخاب یکی از دو حالت تسویه با پاره سهم (به کسری از اندازه قرارداد) یا بدون پاره سهم (مضارب صحیحی از اندازه قرارداد) برای دارندگان موقعیت باز خرید وجود دارد.

در مورد بعدی سرمایه گذاران بایستی توجه داشته باشند که آن دسته از دارندگان موقعیت باز خرید موافق با تسویه نقدی که امکان تسویه نقدی برایشان وجود نداشته است، پس از اطلاع از انجام یا عدم انجام تسویه نقدی، در صورت تمایل می توانند مجدداً در زمان تعیین شده، درخواست تسویه فیزیکی خو را از طریق کارگزار مربوطه ارسال نمایند.

براساس نکته پنجم مورد اشاره در پیغام ناظر بورس، اعمال به روش تسویه نقدی تنها برای قراردادهای اختیار معامله «در سود» امکان پذیر است. لذا در سامانه اعمال، تنها نمادهای معاملاتی «در سود» برای دارندگان موقعیت باز خرید و فروش نمایش داده خواهد شد.

همچنین ناظر بازار طی اطلاعیه خود در بیان ششمین نکته حائز اهمیت در این رابطه اعلام کرده چنانچه در سررسید نقدی برای دارندگان موقعیت باز فروش موافق تسویه نقدی، خریدار متقابلی با نوع تسویه مشابه وجود نداشته باشد، علی رغم اعلام آمادگی دارنده موقعیت باز فروش، هیچگونه اعمالی صورت نگرفته و تعهد دارندگان موقعیت باز فروش برای انجام تسویه در سررسید فیزیکی همچنان پابرجا است.

گفتنی است، به منظور سهولت در اجرای فرآیند ارسال درخواست اعمال برای کارگزار و مشتری، هم در تسویه نقدی و هم در تسویه فیزیکی، گزینه ای با عنوان «موافقت با اعمال حداکثری» تعبیه شده است. مشتری با انتخاب این گزینه اعلام می کند که در روز سررسید نقدی یا فیزیکی، موافق اعمال همه موقعیت های باز خود می باشد. این گزینه مناسب مشتریانی است که یا خواهان اعمال حداکثری موقعیت های بازشان هستند و یا چند روز پیش از سررسید، اطلاعات خود را در سامانه اعمال وارد نموده اند. از آنجایی که ممکن است تا روز سررسید، تعداد موقعیت های باز آنها تغییر کند، با انتخاب این گزینه، نیازی به ویرایش اطلاعات ثبت شده در سامانه اعمال وجود نخواهد داشت.

ارسال نظر