کد خبر : 40192

پتروشیمی ها باید معاملات خود را در سامانه ثامن ثبت کنند؛

کدهای معاف از مالیات محدودتر می شوند

این در حالی است که در جلسه دفتر صادرات گمرک در تاریخ 27 فروردین امسال بر لزوم اعمال نظارت بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای تولید شده در مناطق که جهت انتقال به مناطق دیگر نیز فروخته می شوند، تاکید شد

کدهای معاف از مالیات محدودتر می شوند

پتروتحلیل- مدیرکل دفتر صادرات گمرک در بخشنامه ای مجددا بر ضرورت ثبت فاکتور محموله های صادراتی پتروشیمی ها و پالایشگاه ها در سامانه ثامن تاکید کرد.

این در حالی است که امروز اخباری مبنی اینکه تعداد زیادی از مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی هنوز معاملات خود را در سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی ثبت نمی کنند و مسئولان دولتی نیز به این امر بی توجهند، بر خروجی سایت ها قرار گرفت.

در این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه شماره 57/96/96261 مورخ 96/3/3 موضوع عملیاتی شدن سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی (ثامن) از تاریخ 96/3/20، دستور فرمائید در اسرع وقت فهرست منابع عرضه خوراک و صادرکننده فاکتورهای فروش مواد اولیه به کار رفته در تولید محموله های صادراتی (شامل پتروشیمی ها و پالایشگاههای مرجع، واحدهای تابعه شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی گاز ایران) که تا کنون نسبت به بارگذاری فاکتورهای صادره در سامانه مذکور اقدام نکرده اند را به این دفتر اعلام کنند.

بدیهی است مفاد این بخشنامه صرفاً برای گمرکات مجاز به انجام تشریفات صادرات مشتقات نفتی بوده و ابلاغ آن به سایر گمرکات جهت آگاهی است.

برخی از سایت ها نوشتند: متاسفانه برخی از مجتمع های پتروشیمی بندرامام، پالایشگاه اصفهان و یا پتروشیمی کرمانشاه کمتر به این سامانه بها می‌دهند، هنوز معاملات خود را به صورت دستی به خریدار ارائه کرده و در سامانه ثبت نمی کنند.

این در حالی است که یک مقام آگاه دراین باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: اطلاعات معاملات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران از قبل از سال 96 در سامانه ثامن ثبت شده و به گمرک فرستاده شده است.

وی در ادامه گفت: اداره امور مالیاتی هیچ اطلاعات دیگری را به جز سامانه ثامن از شرکتهای پتروشیمی و نفتی نمی پذیرد و از این رو این شرکت ها باید اطلاعات خود را در این سایت ثبت کنند.

اعمال نظارت بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای تولید شده در مناطق

این در حالی است که در جلسه دفتر صادرات گمرک در تاریخ 27 فروردین امسال بر لزوم اعمال نظارت بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده کالاهای تولید شده در مناطقی که جهت انتقال به مناطق دیگر نیز فروخته می شوند، تاکید شد.

با توجه به اینکه محصولات پتروشیمی تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت انتقال به سایر مناطق، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نبوده و فروش آنها در بورس کالا صورت می گیرد، به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دولت و حصول اطمینال از انتقال این محصولات به مناطق قرار شد تا اطلاعات محصولات فروخته شده از سوی شرکت بورس به سازمان عامل منطقه ارسال شود تا براساس آن مجوز خروج از منطقه مبدا صادر شده و گمرک مستقر در منطقه مبدا نیز خروج محموله از منطقه به داخل سرزمین اصلی را ثبت کند.

در زمان ورود این محصولات به منطقه مقصد نیز گمرکات مستقر در دربهای ورود مناطق، ثبت آماری انجام داده و سپس سازمان عامل منطقه نیز اقدام به صدور قبض انبار برای آن کالا و اعلام وصول به شرکت بورس کالا کند.

در صورت عدم اعلام وصول سازمان منطقه (یعنی محموله فروخته شده وارد مناطق نشده است)، سازمان امور مالیاتی کشور مراتب جهت وصول مالیات منطقه پی گیری کند. ضمن اینکه تا ارایه مستندات تسویه مالیات محموله اشاره شده (ارائه مستندات ورود کالا به مناطق یا پرداخت مالیات منطقه، شرکت بورس کالا از فروش کالا به ذی نفع خودداری خواهد کرد.

سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی موسوم به سامانه ثامن از دی ماه سال گذشته به منظور کنترل ثبت معاملات نفتی و پتروشیمی و کاهش قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز راه اندازی شد که مورد استقبال بخش های مختلف از جمله گمرک و اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی قرار گرفت.

ارسال نظر