کد خبر : 40191

پذیره نویسی 2000 میلیارد ریال اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران

علی محصصی، مدیر سرمایه گذاری پرتفوی پترول به موضوع بسیار مهم در انتشار اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران اشاره کرد و گفت: در انتشار این اوراق وجه ضمانت بانکی حذف شد. به عبارتی هلدینگ خلیج فارس و پترول به عنوان دو شرکت بزرگ بورسی که قریب به 11 درصد ارزش بورس را تشکیل می دهند ضامن این اوراق شدند

پذیره نویسی 2000 میلیارد ریال اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران

پتروتحلیل-پذیره نویسی 2000 میلیارد ریال اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران امروز انجام شد.

به گزارش سنا، در مراسم پذیره نویسی اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران، روح الله حسینی مقدم، معاون شرکت بورس تهران درباره رشد اوراق بدهی در بازار سرمایه گفت: رونق گرفتن اوراق بدهی در بازار سرمایه، منجر به برخی نقدها از سوی فعالان بازار شد در حالیکه نخستین دغدغه سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه توسعه بازار بدهی به نفع شرکت ها و ناشران است.

وی در ادامه افزود: به کمک مشاوران سرمایه گذاری و تأمین سرمایه ها به دنبال استفاده حداکثری از فرصت اوراق بدهی در جهت تأمین مالی شرکت های تولیدی و بنگاه های اقتصادی هستیم.

حسینی مقدم تصریح کرد: اوراق بدهی گزینه مناسبی برای شرکت های کم ریسک برای توسعه بلند مدت است البته در این مسیر با کاهش روند نرخ ها می توان به رونق و رشد این ابزار در جهت حمایت از تولید و ناشر کمک جدی کرد.

ولی نادی قمی، مدیر عامل تأمین سرمایه نوین، متعهد پذیره نویسی و بازار گردان این اوراق مشارکت گفت: فرآیند انتشار اوراق فرآیندی زمان بر است بنابراین اگر این فرآیندها کوتاه تر شود استقبال زیادی از بازار سرمایه برای تأمین مالی شکل می گیرد.

وی با تأکید بر این نکته که توسعه بازار بدهی تأثیر جدی و قابل توجهی در بازار اوراق نمی گذارد و به آن آسیبی نمی زند، اظهار داشت: اولاً بازار بدهی سلایق خاص خود را می طلبد و بازار اوراق نیز سلایق خودش را دارد. ثانیاً رونق بازار بدهی باعث ارج و قرب بازار اوراق می شود و بازار سرمایه را به مبداء و منبع اصلی تأمین مالی بلند مدت تبدیل می کند.

مدیر عامل تأمین سرمایه نوین با اشاره به اینکه بازار پول نیز به جایگاه بازار سرمایه و اوراق بدهی معتقد و واقف است، گفت: در انتشار اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران، ضمانت اوراق را هلدینگ خلیج فارس و شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان به عهده گرفتند که همین امر فرآیند انتشار تأمین مالی را کاهش داد و وابستگی بازار سرمایه به بازار پول را از بین برد.

وی با ذکر اهمیت عدم وابستگی بازار سرمایه به بازار پول برای تأمین مالی به جایگاه موسسات رتبه بندی اشاره کرد و گفت: با آغاز فعالیت موسسات رتبه بندی می توان تأمین مالی شرکت ها را بر اساس جایگاه خود ناشر، میزان ریسک نکول و استانداردهای از این دست به سرانجام رساند بدین ترتیب دیگر برای تأمین مالی حتی نیازی به ضمانت یک شرکت و ناشر بورسی نیست.

این فعال بازار سرمایه انتشار اوراق بدهی به خصوص برای شرکت های کوچک را فرصتی برای بالا بردن درآمد ملی عنوان کرد و تصریح کرد: اگر امکان تأمین مالی علاوه بر ناشر برای پروژه ها مانند اوراق مشارکت گچساران رونق بگیرد شاهد رفع جدی معضل اشتغال در کشور خواهیم بود و این موضوع محرک اصلی در اشتغال و افزایش GDP غیر نفتی خواهد بود.

در ادامه این نشست محدثه رزاقی، مدیر تأمین مالی تأمین سرمایه نوین به مشکلات انتشار این اوراق پرداخت و گفت: از آنجایی که انتشار این اوراق برای پروژه و احداث اتیلین پتروشیمی گچساران صورت گرفت، باید برای حسابرس سازمان و شرکت بورس سودآوری این طرح در آینده توجیه می شد.

وی رونق تأمین مالی پروژه ها را در گروی تدوین صورت های مالی شرکت ها بر اساس استانداردهای بازار سرمایه عنوان کرد و تصریح کرد: اطلاعات شرکت ها باید بر اساس گزارش دهی بورسی بازنویسی شود که این امر زمان بر است بنابراین اگر خود ناشر این اطلاعات را به این استاندارد نزدیک کند، یک گام جدی در کاهش فرآیند تأمین مالی صورت می پذیرد. همچنین با راه اندازی رتبه بندی اعتباری این زمان کوتاه تر نیز می شود.

جمشید مبارکی، مدیر عامل پتروشیمی گچساران درباره اهمیت انتشار این اوراق در توسعه پروژه های این شرکت گفت: شرکتهایی هستند که به دلیل کمبود نقدینگی طرح ها و برنامه هایشان متوقف شده است که بازار سرمایه می تواند فرصت جدی برای ناشران فراهم کند.

وی در ادامه با اهمیت زنجیره تولید در رونق فعالیت های شرکت ها گفت: بسیاری از فعالیت ها و طرح ها و برنامه ها را باید در قالب یک زنجیره تولید بررسی کرد. به عبارتی صنایع بالادستی و پایین دستی نیز باید امکان حمایت از روند تولید شرکت را داشته باشند و گرنه تولید می تواند در میانه راه متوقف شود.

در بخش پایانی این نشست، علی محصصی، مدیر سرمایه گذاری پرتفوی پترول به موضوع بسیار مهم در انتشار اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران اشاره کرد و گفت: در انتشار این اوراق وجه ضمانت بانکی حذف شد. به عبارتی هلدینگ خلیج فارس و پترول به عنوان دو شرکت بزرگ بورسی که قریب به 11 درصد ارزش بورس را تشکیل می دهند ضامن این اوراق شدند.

وی با تأکید به اینکه ضمانت این اوراق در اختیار یک شرکت معمولی نیست، خاطرنشان کرد:  این دو شرکت از بزرگترین شرکت های پتروشیمی منطقه خلیج فارس هستند که 70 درصد پلیمر کشور را تأمین می کنند.

محصصی اظهار داشت: انفصال بازار سرمایه از بازار پول برای تأمین مالی در این پروژه به فال نیک گرفته می شود. و حاکی از رشد و بلوغ بازار سرمایه است که می تواند به تنهایی پروژه های خود را گارانتی کند.

به گفته مدیر سرمایه گذاری پرتفوی پترول پتروشیمی گچساران و مشخصاً پروژه راه اندازی خط اتیلین بزرگترین طرح سود آور ضامنین و گلوگاه شرکت های پلیمری است.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این خط تولید در سال 98، سالانه سودی در حدود 400 میلیارد دلار کسب می شود، گفت: هم اکنون برای 3 طرح در حال رایزنی و بررسی تأمین مالی از طریق انتشار اوراق به مبلغ 500 میلیارد دلار هستیم.

ارسال نظر